Hej!

Jag har en kåk som står på sandjord och har inga fuktproblem idag. Jag har renoverat källaren som de tidigare ägarna hade (flera lager) tapeter på. Viss saltutfällning fanns som jag har borstat bort innan jag putsade till väggarna. Jag funderar nu på lite enkla/billiga åtgärder för att minska fuktexponeringen i källaren och förhindra ny saltutfällning så den nya putsen inte släpper. Kanske räckte det med att ta bort de gamla tapeterna och det gamla golvet, men jag skulle gärna vilja göra något med marken på utsidan också. Helst vill jag slippa en omdränering eftersom det är en ansenlig kostnad, fuktproblemen är inte så stora, och det finns andra underhåll som är prioriterade. Så vad kan man göra på utsidan?

A) Bara lägga ditt sandjord och trampa till så det har ett fall från huset.
B) Som ovan, fast en fiberduk på också och singelsten. Min tanke är att regnet rinner på fiberduken iväg från huset, men duken är ändå tillräckligt öppen så fukt underifrån kan dunsta upp under varma dagar. Singelstenen förhindrar jord- och vattenstänk upp på ytterväggen.
C) En tänkbar nackdel med B är att jorden under fiberduken suger till sig vattnet innan det har hunnit rinna av, så vattnet kommer ned nära vägg iallafall. Isåfall är det först singelsten som kapillärbrytande skikt, sedan markduk, och sist ett lager singelsten till.
D) Som A fast med betongplattor och någon hård fog som inte suger för mycket vatten (stenmjöl?).
E) Som D, fast med extra singelsten på för att hindra vattenstänk på ytterväggen.

Eller övertänker jag det här nu? Någon annan som gjort någon liknande lösning som ni blivit nöjd med?
 
Hej...
Så här har jag gjort för att få bort vattnet från huset,
blommor 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopia av blommor 006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 1.. Långsida
Bild 2.. Gavel
Och det gör nytta har jag märkt ..
Eti..
 
Snyggt! Tack för bilderna och inspirationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.