Jag är spekulant på en fastighet med en borrad brunn med otjänligt vatten. Enligt säljaren rinner ytvatten ner i brunnen längs berget. Är detta ett standardproblem? Hur löser man det? Vad kostar det? Blir vattnet i normala fall bra om man fixar det?

Ett alternativ är att borra en ny brunn närmare huset. Det känns spontant enklare men dyrare. Är det så?
 
Finns det något nytaget och analyserat vattenprov så att du vet vad som gör vattnet otjänligt?

Hur ser borrhålet ut? Oftast sitter det ett stålrör i toppen närmast markytan för att täta och förhindra ytvatten från att komma in i brunnen.

Finns det något dokument från borrningen? Borrbevis eller borrcertifikat brukar det kallas. Där ska det stå hur borrhålet är utfört.

Om problemet inte är relaterat till inträngande ytvatten utan t ex hög järnhalt så finns det filter som man kan installera.

Eftersom det troligen är samma grundvatten också närmare huset så kan du behöva ett filter även om du borrar ett nytt hål. Det är att rekommendera att göra en vattenanlys också av ett nytt hål om du väljer att borra.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Bra tips! Jag kan inget om det här eftersom det är första huset, men jag är väldigt angelägen om att lära mig. Jag kollar med säljaren snarast och återkommer.
 
Om du får tag på en analysrapport så bör du kunna få bra hjälp här. Det finns en person med nick mogge_73 som har bra koll på analys och vilket filter som behövs.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.