Hej,

Jag har reden startat ett tråd som ser ut så här:
http://www.byggahus.se/forum/grund-...i-kommunens-dagvattenledning.html#post1288467

Och det handlar om samma gammal frågan här:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/99598-ytvatten-fran-aengen-rinner-pa-min-traedgard.html

Kan tillägga att Den "listiga bonden" som var 83 år gammal har nu gått bort och hans son har taggit över gården.

Att det bli blött i trädgården spelar inte så stor roll egentligen, men nu när jag fick översvämning i källaren...

Kortfattat:

Ytvatten rinner in till min trädgård från åkern bakom huset, dräneras sedan via husgrunden till kommunens dagvattenledning, som det är stopp i för tillfället, men kommer at åtgärdas inom 1-2 månader.

Bonden hade ingen lust att ta hand om sin ytvatten, som jag had förstått var hans ansvar.

Kommunen först sa att dom skulle ta kontakt med bonden, men jag fick istället följände svar från en Ekonom (!) på kommunen.

Hej,

Problemet med dagvattenläckaget (ytvattnet) från din grannes fastighet till din, är en fråga som ni som fastighetsägare måste lösa själva. Enligt vår jurist vid branschorganisationen Svenskt Vatten så är det de grannelags-rättsliga reglerna i Jordabalken som är tillämpliga och hittas i kapitel 3 1§ Jordabalken.

Juristen säger följande:

"Är det naturliga förhållanden som orsakar vatten på lägre liggande fastighet så får den drabbade fastighetsägaren lösa detta själv".

"Men orsakas detta vatten av att den ena fastighetsägaren har dåligt fungerande va-installation eller att förhållandena har förvärrats pga att den ena fastighetsägaren har gjort något på sin fastighet, tex hårdgjort yta, så skulle den drabbade fastighetsägaren kunna kräva skadestånd. Sammanfattningsvis så är detta en fråga att lösa för fastighetsägarna själva"

Vad gäller åtgärder på kommunens dagvattenledning ute i gatan ska arbete startas så fort vädret tillåter.

Mvh,

_ _ _ _

Jo.... jag har taggit bort hans namn och tlf nr ...

Har svarat att jag bestrida detta:

Hur kan det var mitt ansvar som drabbade fastighetsägaren att ta hand om ytvatten som rinner in från åkermarken?

Jordabalken kapital 3 1§ står:
Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

Jag hittar inte i Jordabalken någonting om att den drabbade fastighetsägaren ska lösa detta själv!

Frågan till jurister här på Byggahus:

Hur lyckades juristen på Svensk Vatten kommer fram till sina påstående och referera till Jordabalken kap.3 1§ ?

Är det sant att att den drabbade fastighetsägaren ska lösa detta själv!

Att jag bär ansvar för att ta hand om bondens dagvatten???

Mike.
 
Redigerat:
Jordabalkens kapitel 3 behandlar "Rättsförhållanden mellan grannar", och 1§ lyder: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen".

That´s it! Bland exempel på skäliga hänsyn skulle jag räkna in att sköta sina diken. Om avdikningen kollapsar och följderna drabbar en granne skulle jag hålla dikeshållaren ansvarig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.