Hej!
Har en ytterdörr i trä i ett väldigt utsatt söderläge. Den har ursprungligen varit ganska ljus trä men är nu väldigt "torr" o mörk nertill. Vad jag först trodde var trä som mörknat i sig ser jag nu är mer en mörk "beläggning"/(skit?) som lossnar när man drar hårt med fingret.
Är det nån poäng att försöka skrapa o borsta bort det är mörka o kanske sen olja den? Eller är det att be om en flammig dörr som kommer se ut som skräp? Är måla ett alternativ?
Alla tips mottages tacksamt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser ut som algbeläggning, prova att tvätta den först och se vad som händer.
 
Det är som att olja altanen, det blir svart......
 
  • Gilla
Affeoja
  • Laddar…
Tvätta med Alg och Mögeltvätt och kör en sväng med ädelträolja (misstänker att man inte lämnar en furudörr obehandlad utomhus).
 
  • Gilla
Affeoja
  • Laddar…
Gått lös på dörren med rengöring o mkt riktigt då släppte det mörka. Nu är den jätteljus (där det inte satt som berget) så nu får det bli olja eller nåt. Tack för svar o hjälp - toppen!
 
Men hörru, lite efterbilder också, tack! :D
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
😬 Ber om ursäkt! Dels för utebliven bild samt dröjsmål, inte sett kommentaren förrän nu. Självklart ska ni få en bild. Här kommer en på work in progress (som fortfarande pågår...). Det blev VÄLDIGT ljust när det torkade efter tvätten.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
På insidan är dörren typ teakfärgad ("70tals-teakbrun"). Får se hur man löser denna estetiska utmaning på bästa sätt...
 
Kolla upp jotuns benar olja, tror du kan få ett riktigt snyggt resultat som håller länge med den oljan.
 
Aha, tack för tips. Den ska jag kolla upp.
 
M Magnamagna skrev:
😬 Ber om ursäkt! Dels för utebliven bild samt dröjsmål, inte sett kommentaren förrän nu. Självklart ska ni få en bild. Här kommer en på work in progress (som fortfarande pågår...). Det blev VÄLDIGT ljust när det torkade efter tvätten.
[bild]
Hur tvätta du dörren för vilken skillnad det var kul med halva dörren tvättad och ena inte stoooooor skillnad (y). Vi hyr ett hus där tidigare hyresgäster (tror det är även innan dom sista) så har man inte lagt energi på detta med ytterdörrarna . Vi har två båda ser inte så roliga ut ena mer illa tilltagen. Jag är villig på ge energi till fixa dörren. Jag har tanke på först tvätta och se, sen behöver den säkert slipas. Hur gick du tilläga med dörren berätta gärna steg 1-slutet :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.