Jag måste lyfta frågan om att ge referenser på företag man har anlitat, lagen om yttrandefrihet och gårdagens nyhet om att Fuskbyggarna blev fällda i granskningsnämnden för att vara osakliga.
Personligen anser jag att nyttan med att kunna varna andra för byggföretag som har burit sig illa åt vida överstiger kostnaden i form av eventuella lögner kan slinka igenom utan att upptäckas.

Du kan läsa blogginlägget här: Yttrandefrihet kontra ekonomiskt förtal
 
Svår diskussion.
En perfekt lösning hade ju varit om alla gick med på att posta under sitt eget namn.
Eller åtminstone tvingades ange personnummer vid registrering så kan mod m.fl kontrollera vid behov.

/llehs
 
Jag tycker att man ska vara försiktig med att ”hänga ut” ett företag så fort något gått fel.
Istället diskutera felet/problemet för att få andras synvinklar är ju helt okej.

Men om det är så att fel har begåtts och tex. ARN givit sin rek. och företaget inte följt denna, är det ju officiellt vilket företag, case etc det gäller.
 
G
Hej,
Jag tycker ett sätt att rentvå företag som drabas av det som hänt, dvs en konkurrent på forumet, kan få återupprätelse genom att forumet (du?) skriver ett synlig inlägg om det inträffade - under någon rubrik i stil med "falsk referens".

Jag tycker också att formumet (moderator) kan begära in namn o telefonnummer till den som ger referens så ni kan ringa och kolla om det blir problem. Däremot tror jag inte ni skall tvinga privatpersoner att uppge namn på webben. ni kan väl påpeka och radera inläggen om de är påhopp o osakliga. Jag har själv lämnat referens på forumet på ett företag som var till och med brottsliga - de hotade oss faktiskt - så jag hade inte skrivit på forumet om jag var tvungen att lämna ut namn. De gick i konkurs senare, men killen som drev företaget är igång igen - dett är ännu ett problem då jag inte gev ut hans namn utan enbart företagets.....

.
 
anledningen till att Forumet kan fortsätta med att namnge företag och utpeka dessa för både det ena och andra, är att företaget inte tagit del av vad som skrives, eller har något intresse av att föra ärendet vidare till domstol. Jag vet inte om något ärende ang. förtal drivits vidare till domstol mot ett Forum, men jag är övertygad om att det går att fälla Forumets ansvarige utgivare, om man driver ett sådant ärende till sin spets. Däremot går det inte att fälla någon av Forumets medlemmar. Forumet borde vara mer restriktivt, när medlemmar gör påhopp på företag som inte ges möjlighet att kommentera det sagda. Detta gäller naturligtvis inte en allmän kritik mot ett företags produkter.
 
Saturnus: Läs gärna länken jag la sist. Man kan inte förtala ett företag i Sverige! Vi har en långtgående lag om yttrandefrihet som väger tyngre.

Och varför skulle man inte få berätta att företaget A har fått betalt och stuckit med pengarna utan att göra färdigt bygget. Det är ju av yttersta vikt att få reda på vilka som är skojare.
 
När jag ibland ser någon som vill varna för eller rent av såga ett företag, så funderar jag på vad som ligger bakom och som kanske inte framgår av partinlagan. Jag tycker forumet bör vara mycket sparsamt med att tillåta omdömen eftersom en skitsak kan få så stora konsekvenser för det företag som drabbas.

När jag började läsa och skriva på forumet så snubblade jag genast på en mycket ilsken trådskrivare som enbart skrev inlägg som gick ut på att hänga ut ett företag. Efter lite pm-kontakt fick jag reda på mer av trådskrivaren som inte hade börjat med att verkligen försöka ställa husbyggaren/hantverkarna till svars för det som ansåg ha gått fel, utan i ett tidigt skede i tvisten istället gick ut på publikt forum. Tråkigt och onödigt som jag ser det.
 
Grejen är att det inte finns något fel när man smädar ett företag. Ansvaret för en tillfredställd kund ligger enbart på företaget, inte på kunden. Som kund kan jag välja att bojkotta eller kritisera ett företag på precis vilken grund jag vill och det är aldrig fel, eftersom jag som kund aldrig har en skyldighet att vara nöjd.

Det skulle tex vara helt OK för mig att spy galla över Dell för att de sätter loggan på sina bärbara datorer upp och ned för mig, så att den blir rättvänd för andra, trots att det är jag som betalat för den. Visst, de flesta skulle tycka att det var en rätt så substanslös kritik, men det är fortfarande inte fel att komma med den. Jag behöver inte ens ha en saklig kritik alls, jag kan spy galla över det lokala snabbköpet för att de inte har topless-expediter, och det är min rätt, och det måste vara min rätt.

Skulle man ändra det här, och lägga ett ansvar på kunden, där kunden själv, enligt lag, skall bära ansvaret för att vara nöjd, då är man inne på en väldigt underlig väg. Varför skulle företagen ens anstränga sig om kunden har en skyldighet att vara nöjd?

Nej, det är andra mekanismer som reglerar vilka företag det går bra för, och det handlar om företagets förmåga att göra kunderna nöjda. Det är företagets ansvar, inget annat. Kunderna måste (och detta är en grundförutsättning inom den kapitalistiska modellen) få välja fritt och får ta del av all information om produkterna/företagen, vilket också inkluderar att dela med sig information. Den information är som den är upplevd, och det kan stämma eller inte stämma med en annan persons upplevda verklighet, men den är ändå giltig.
 
Håller med dig helt Troberg. Det enda problemet vi har är när det inte är en kund utan någon annan, t ex en konkurrent eller psykiskt sjuk person som försöker förstöra för ett företag. De är dock ett litet fåtal jämfört med de kunder som faktiskt har blivit lurade av företag.

Faktum är att det är en fantastisk möjlighet för företagen att kunna läsa vad kunderna tycker om produkten. Då har man alla chanser i världen att förfina den och göra ännu bättre affärer i framtiden.
 
Precis, ett bra företag är inte rädda för kritik, de lyssnar, lär och förbättrar.
 
Har själv gjort en tråd med erfarenheter från anlitade företag, både ris och ros... det viktigaste tycker jag är att man är saklig i sin kritik, och förklarar på ett tydligt sätt vad konflikten/felet går ut på. Gärna med tillagda foton så att läsare kan avgöra själv om det är en "rabiat kund" eller sakligt framlagda fel/brister.

Och som allt man läser på nätet....man måste vara källkritisk.

Som exempel kan nämnas att jag lämnade en dålig referens till ett företag på Rejta.se där det rätt tydligt sen kommit en mängd topp-betyg från företaget själva under falskt flagg...:)
 
Ja, Rejta är lite roligt. Byggahus.se har en referens där - från ett företag som är sura på oss för att någon har lämnat en negativ referens på dem i forumet. Sedermera åkte samma företag hit och kastade in en sten genom vårt fönster i vardagsrummet ...
 
Helt sanslöst!
Kunde ni sätta dit dem, Marlene?
 
När det gäller TV-programmet Fuskbyggarna så har jag länge varit tveksam till deras "metoder och ärlighet" och när jag såg programmet där de granskade Järntorget blev jag smått chockad. Det syntes ju direkt i bild att dom fuskade i programmet. Senare visade det sig att järntorget dessutom vunnit i domstol mot konsumenten. Mitt förtroende för timell och ekdal är numera helt obefintligt.

När det gäller negativ kritik mot företag här på byggahus så är det en balansgång. Jag påtalade själv för en tid sedan ett inlägg som var ren smutskastning av en företagare helt utan någon bakgrund eller faktisk information. Till min stora förvåning försvarades inlägget av byggahus företrädare. En liknande händelse har inträffat tidigare där en privatperson blev påhoppad i forumet. Påhoppet anmäldes men försvarades av byggahus.se

Det bör finnas saklighet i kritik och det här med att man som kritiklämnare är anomnym är en svår nöt. Men just på den punkten måste de som läser också vara lite källkritiska och ifrågasätta den som kommer med kritiken.

Jag tycker dock att det är bra överlag här, byggahus.se censurerar inte inlägg för att en eller annan företagare kan misstycka, men samtidigt är ribban i lägsta laget i vissa fall.
 
Jag tycker om forumet som det är!
Vi är en familj som råkat ut för oärliga personer och tackvare svar här på forumet har vi kunnat gå vidare med vårt ärende!
Jag har skrivit flera trådar om detta och något jag personligen skulle gilla är om husleverantören/försäljare och entreprenör fick möjligheten att uttala sig och förklara de tre särskilda besiktningarna som jag postat eftersom de tycker att vi smädat dem.
Företag som inte gör sitt jobb och som leker med folks pengar och liv ska hängas ut!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.