Får väl hoppas att skrivandet här på Forumet, och i allmänhet, leder fram till en förändring av försäkringen för självbyggarna.

byggfelsfrs1.jpg
byggfelsfr4.jpg
 
Vi kan också hoppas på att skriverierna här på forumet kan få försäkringarna till att börja fungera som de är ämnade att göra. Att de ersätter byggfel som utförts av hantverkare vid byggnationen.

Den form av straffskatt vi nybyggare drabbas av idag är rent skandalös. Att betala för något som inte ger något tillbaka om det skulle behövas..... Grrr!!!
 
Robert_Maria skrev:
Vi kan också hoppas på att skriverierna här på forumet kan få försäkringarna till att börja fungera som de är ämnade att göra. Att de ersätter byggfel som utförts av hantverkare vid byggnationen.

Den form av straffskatt vi nybyggare drabbas av idag är rent skandalös. Att betala för något som inte ger något tillbaka om det skulle behövas..... Grrr!!!

Tyvärr är det ju inte staten som håvar in pengarna, utan försäkringsbolagen. Så att kalla det för skatt är ju inte helt rätt....
 
Vem har lagstiftat om byggfelsförsäkringen? Vem äger ett av de största försäkringsbolagen?

När du besvarat de två frågorna så..... ;)

grodis skrev:
Tyvärr är det ju inte staten som håvar in pengarna, utan försäkringsbolagen. Så att kalla det för skatt är ju inte helt rätt....
 
På pengarna som premien betalas med så har väl de flesta betalat 30-33% skatt, och sen ska det betalas moms på försäkringspremien dessutom......

så staten tar allt några kronor dom oxå.....


 
När jag får bättre med tid, skall jag skriva och fråga Finansinspektionen, som jag förutsätter är dom som granskar även dessa försäkringsbolag, om hur stålarna fördelas inom bolagen. Då ingen här på Forumet hört talas om någon utbetalning från dessa bolag, kan man undra vad pengarna användes till?
 
saturnus2 skrev:
När jag får bättre med tid, skall jag skriva och fråga Finansinspektionen, som jag förutsätter är dom som granskar även dessa försäkringsbolag, om hur stålarna fördelas inom bolagen. Då ingen här på Forumet hört talas om någon utbetalning från dessa bolag, kan man undra vad pengarna användes till?
Löner och pensionsavsättningar till tjänstemännen (cheferna) kanske? Resor, konferenser, tjänstebilar...listan kan bli lång ;)
 
morsan skrev:
Löner och pensionsavsättningar till tjänstemännen (cheferna) kanske? Resor, konferenser, tjänstebilar...listan kan bli lång  ;)
Jo, så är det nog, och det verkar inte som någon av våra förtroendevalda vill engagera sig i denna fråga heller.
 
Jag lovar att ta i den saken när jag blir statsminister.
Glöm inte att rösta på mig bara. ;D
 
Nog en säkrare röst, än de jupingarna de visar på TV nu inför valet. Att det inte går att avslöja spektaklet, förvånar mig. Fastighetsskatten var tidigare en stor fråga, men knappast någon vettig person tror idag på dess avskaffande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.