Hej på er !
Vi tvistar lite här hemma angående yttervägg på ett garage uppvärmt bitvis då behov föreligger till ca 15-18 grader.

Vägg innifrån gips, spånskiva, väggreglar 145x45, liggande 45x45, panel 22x145 med 22x45 lock.

Till tvisten: ena parten säger att den liggande 45x45 skall det isoleras i mellan samt att den skall användas till spikläkt (plast efter isolering).

Andra parten: Jag, hävdar att man måste ha en luftspalt mellan plasten och panelen
och att man normalt sett reglar dessa 45x45 invändigt och inte utvändigt.

Hoppas jag görmig förstådd?

..//N
 
Det går alldelles utmärkt att ha dessa 45X45 på utsidan men då får man lägga på en spiklist.

Min vägg blev innifrån och ut: 2Xgips, fuktspärr, stående 145x45, liggande 45X45, vindduk, liggande 22X45 (igentligen 22X95 jag klöv), panel.

Denna lösning ger dig bra isoleringstjocklek och då får stående reglar på insidan vilket gör skivsättningen enkel. Enda nackdelen är att man får fuktspärren direkt innanför skivorna vilket gör det lite jobbigare med elen men det är marginelt
 
Tack Mats
Och spiklisten slår man på bara för att få luftspalt?

..//N
 
Jepp
 
Enda "missen" med detta torde således bli att du bör spika fast panelen med 4" spik
istället för 3" när man slår på en "extra" spiklist...eller???
En spik ska ju gå igenom nästa material 2 ggr dess första tjocklek...eller hur?

..//N
 
ingen plast på dessa byggnader (möjligtvis i tak) annars diffpapp.
 
Kan du utveckla detta lite tack?
Jag ska ju trots allt värma upp det bitvis, det säger mig att jag ska ha plast.

..//N
 
bitvis, men risken finns kanske att det kommer att stå ouppvärmt någongång.
Ett kallgarage (byggnad) hinner inte med i temperaturväxlingar under vintertid. Det blir kallt inne, och när solen tittar fram och värmer utsidan, så förblir det kallt inne. Den kalla luften inne, kondenserar då på plastens insida, och rötskador kan uppstå.
Sommarstugor brukar råka ut för detta problem. Finns det dessutom plastmattor på golven, ja då finns problemen där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.