God middag allvetare.

Fick äntligen tillträde till huset i torsdags, och rivandet började givetvis med en gång!
Jag slet ner tretäcksskivan som satt ovanför någon tunn skiva som håller den mull-liknande isoleringen på plats, innan ytterligare en tretäcksskiva sitter utanför regelverket. Sedan kommer någon form av spånt/träfasad för att hålla eterniten på plats.

Min tanke var att riva ner till regel på insida, suga upp den gamla isoleringen, sätta dit "vanlig" isolering, diffusions-spärr, osb-skiva för att sedan sätta gips.

Utvändigt så, låta tretäcksskivan sitta, låta den gamla fasad/spånten sitta, ta ner eterniten.
Sätta upp typ fasad-skiva av något fabrikat, för att sedan spika upp träpanel.

Hur låter detta i era öron?

// repseJ
 
Det låter som asbestsanering i mina öron, var försiktig med kroppen, du har bara en... Särskilda containers för att minimera dammet? Men sitter det gammal fasadpanel kör regelverket direkt,isolering,vindstopp och ny panel. Vad jag menar är att du kan göra som du skrev, isolera nytt i regelverket med en tilläggsisolering utanpå!
 
Strålande...
Känns ju bra att jag tänkt rätt!

Hur är det med diffusions-spärr? Skall det sättas innan osb/gips? Det finns väl både på rulle och skivor?

Asbestsanering är det rätta ordet. Och försiktighets-åtgärder kommer att vidtas, jag har en otroligt orolig mor! (=

// repseJ
 
Mikael_L
Är den utvändiga treetexen asfaboard? dvs svart?

Jag tycker inte treetex är något lämpligt material bakom fasadpanel. Nu funderar du väl iofs även på tilläggsisolera utanpå.
 
Mikael_L skrev:
Är den utvändiga treetexen asfaboard? dvs svart?

Jag tycker inte treetex är något lämpligt material bakom fasadpanel. Nu funderar du väl iofs även på tilläggsisolera utanpå.
Det har jag ingen aning om, har inte hunnit riva bort den gamla isoleringen för att se efter.
Tilläggsisoleringen blir utanpå fasadpanelen ja... Rätt?

// repseJ
 
Helt rätt utanpå, sedan panel igen!(y)
 
Mikael_L
Fast det bör väl inte vara någon luftspalt bakom den gamla panelen då? För då blir det väl ganska marginell nytta med tilläggsisoleringen?
 
Mikael_L skrev:
Fast det bör väl inte vara någon luftspalt bakom den gamla panelen då? För då blir det väl ganska marginell nytta med tilläggsisoleringen?
Om där är en luftspalt mellan tretex-skivan och den gamla panelen, är det då onödigt att tilläggsisolera? Eller tolkar jag fel?

// repseJ
 
Mikael_L
Om det är en luftspalt där så strömmer ju kall utomhus luft där mellan. Och den isolering man satt utanför panelen när man tilläggsisolerat har samma kalla luft på båda sidor om sig. Då gör den ju ingen nytta.
Men lite nytta gör det ju alltid, men hur mycket beror på hur effektiv luftspalten är.
Och även saker som om det blåser ute osv.

Men det finns en hel del gamla hus som inte har någon luftspalt bakom panelen, och då bör det väl fungera. Man kan också sätta igen luftspaltens öppningar.



Sen vet jag inte hur man ska se på ev problem som färgen på panelen kan medföra. En plastfärg t.ex. är ju inte så väldigt diffusionsöppen.
Om det kan bli problem är jag inte så säker på, men något att ta och fundera lite på.
Egentligen borde det väl inte bli mer problem än det varit innan, då det kommer i en varmare del av väggen efter tilläggsisolering. Fast man bör kanske se till att det är ordentligt diffusionsöppet det man bygger på med.
Jaja, här vet jag inte alltså inte riktigt, men vore det mitt eget hus skulle jag ta mig en rejäl funderare på om det är något att tänka sig för med, innan.
Men är det slamfärg på huset (riktig falu rödfärg) så är den väldigt diffusionsöppen, och det blir definitivt inga problem av färgen.
 
Mikael_L skrev:
Om det är en luftspalt där så strömmer ju kall utomhus luft där mellan. Och den isolering man satt utanför panelen när man tilläggsisolerat har samma kalla luft på båda sidor om sig. Då gör den ju ingen nytta.
Men lite nytta gör det ju alltid, men hur mycket beror på hur effektiv luftspalten är.
Och även saker som om det blåser ute osv.

Men det finns en hel del gamla hus som inte har någon luftspalt bakom panelen, och då bör det väl fungera. Man kan också sätta igen luftspaltens öppningar.



Sen vet jag inte hur man ska se på ev problem som färgen på panelen kan medföra. En plastfärg t.ex. är ju inte så väldigt diffusionsöppen.
Om det kan bli problem är jag inte så säker på, men något att ta och fundera lite på.
Egentligen borde det väl inte bli mer problem än det varit innan, då det kommer i en varmare del av väggen efter tilläggsisolering. Fast man bör kanske se till att det är ordentligt diffusionsöppet det man bygger på med.
Jaja, här vet jag inte alltså inte riktigt, men vore det mitt eget hus skulle jag ta mig en rejäl funderare på om det är något att tänka sig för med, innan.
Men är det slamfärg på huset (riktig falu rödfärg) så är den väldigt diffusionsöppen, och det blir definitivt inga problem av färgen.
Ett stort tack för din tid och ett riktigt bra svar. Jag kommer nog återkomma med fler frågor...

// repseJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.