Hej,

Måste en yttervägg till takkupa ha luftspalt?

Eller kan man ha innifrån efter gipset - isolering,balkar, plyfa, papp (uppdrag en bit), läkt, panel?
 
Ola78
På den beskrivningen du gör låter det som du får en luftspalt, läkten längst ut bildar ju det bakom panelbrädan. Man bör ha det ja, som svar på din fråga. Ev kondens bakom panelbrädorna måste kunna torka ut, visst har man en diffusionöppen färg så kan ju förvisso fukten vandra ut men det tar ändå ett tag.
 
räcker det alltså att ha en horisontell bärläkt direkt på vindduken om man har stående panel, eller ska man ha en vertikal läkt och en horisontell läkt sen panel ?
 
Ola78
Redigerat:
Ok, jag tolkar det som att det inte är att betrakta som ett byggfel att inte ha luftspalt, dvs stående läkt...eller?
 
En granne satte bara 10 mm horisontell läkt på vindduken på sin lockpanel, det kanske räcker, jag satte 28x70 både vertikalt och horisontellt. säkert överdrivet men...
 
Ola78
Byggis1976 skrev:
Ok, jag tolkar det som att det inte är att betrakta som ett byggfel att inte ha luftspalt, dvs stående läkt...eller?
Tror nog knappast det betraktas som byggfel om du gör så, så har man gjort länge och länken jag klistrade ovan visar också det, finns hustillverkare som fortfarande gör så.

jkarlberg skrev:
En granne satte bara 10 mm horisontell läkt på vindduken på sin lockpanel, det kanske räcker, jag satte 28x70 både vertikalt och horisontellt. säkert överdrivet men...
Jag satte själv bara 12 plywoodremsor horisontellt på mitt hus utanpå vindväven, kapade av dem med jämna mellanrum så det kunde blåsa luft rakt upp med. Fast min anledning var att huset är byggt med en liten takfot så en traditionell lösning hade förstört utseendet och det var inga problem för mig att göra så då det är 3" plank i stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.