Hej jag ska göra en utbyggnad som på markerad sida hamnar 5,5 meter ifrån mitt uthus, vilket gör att ytterväggen måste byggas med brand klass EI30 eller EI60, vilket för mig är oklart vilket som gäller i bifogad tabell?

Gäller 0-8 m eller 5-7 m?


Måste man då göra om även det befintliga uthuset från 1974?

Ytterväggen är en enkel reglad vägg 45x120 ( se bifogad bild) med liggande ytterpanel. hur ska den modifieras för att klara EI 60 eller EI 30 ?
 
  • Svartvit ritning av ett stugliknande hus på styltor med en röd pil pekande nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om brandspridningskrav mellan småhus och komplementbostäder, tabell med avstånd och brandskyddsklasser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bokhylla eller avdelare med måttangivelser på millimeter, bestående av flera sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Är ytterväggen isolerad med icke brännbar isolering och har någon sorts skiva på insidan så uppfyller den EI30.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är ytterväggen isolerad med icke brännbar isolering och har någon sorts skiva på insidan så uppfyller den EI30.
Insidan är nog tänkt att bli någon form av träpanel , så då kanske man måste sätta en 9 mm gips först innanför?
 
jag kollar lite på samma saker m tillbyggnad i närheten av ett garage (garage=komplementbyggnad, inte komplementbostadshus eftersom man inte bor däri). jag tolkar tabellen som att om du gör en vägg i EI60 så kan spelar det ingen roll vad det andra är, men det är inte tillåtet med fönster och det är krav på dörrar. I ditt fall så har du 5-7m till ett uthus (oklart om k-bostad eller k-byggnad) och då träder lättnader in som säger att du får ha oklassade fönster till en viss storlek och dörrar behöver inte vara klassade. Här spelar det roll om ditt uthus är bostad eller ej, om det är det måste du ändra uthuset till EI30 eller gå på 0-8m reglerna.
 
man kan kolla på Svenskt Träs hemsida, där finn en del konstruktionsexempel på hur man bygger väggar (ytter- eller inner-) i olika EI-klasser...
 
Rickard.
H Haz6909 skrev:
Insidan är nog tänkt att bli någon form av träpanel , så då kanske man måste sätta en 9 mm gips först innanför?
9mm är väl utegips (eller?) så det är nog bättre med vanligt gips, eller träskiva går också bra för ei3.

Jag har ingen aning hur man ska räkna på träpanel så enklast för dumma mig är då bara att räkna det som noll och bygga med sånt jag vet räcker.
 
I mitt fall har jag >7 m till garaget, och då tänker jag mig att jag får ha obegränsat med fönsteryta, oklassade dörrar och den ena väggen måste vara EI60. Eftrsom jag inte vet vilken klassning garageväggen har (jag antar ingen klassning) så gör jag min yttervägg klass EI30 eller bättre och således är allt dandy...

edit EI 30 is första meningen... sorry...
 
E el_palpo skrev:
man kan kolla på Svenskt Träs hemsida, där finn en del konstruktionsexempel på hur man bygger väggar (ytter- eller inner-) i olika EI-klasser...
Jo,jag har sett det men en EI 60 vägg verkar bli väldigt mycket tjockare än en vanlig vägg , det boir osymmetriskt med amdra väggen så då måste kan göra den lika tjock …. kanske har missförstått
 
Rickard.
H Haz6909 skrev:
Jo,jag har sett det men en EI 60 vägg verkar bli väldigt mycket tjockare än en vanlig vägg , det boir osymmetriskt med amdra väggen så då måste kan göra den lika tjock …. kanske har missförstått
Jag tolkar tabellen som att du inte behöver ei60, uthuset är väl ingen bostad?
 
Hej
Jag antar att man i den här bilden från Träguiden visar 3 olixa exempel hur man uppnår EL30 genom att antingen använda GtA gips, Plywood/OSB eller Spånskiva?
 
  • Svensk webbsida "TräGuiden" om brandskydd och träkonstruktioner med tabell och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.