Hej! Just smällt upp en garagebyggsats som jag nu ska isolera... Det är reglat med 45*145 cc 1200. Är det några hinder att isolera det sen dra diffusionsspärr sen slå en liggandes 45*45 cc 600, isolera 45 sen stående gips? Tacksamm för snabba svar
 
Det blir inte bra med liggande reglar och stående gips.
Samtliga sidor på gipsskivor behöver ha stöd.
 
går det att köra liggande gips också då?
 
Ja, men blir bökigare att spackla kortskarvarna.

Annars kan ni köra OSB bakom, kan vara smidigt i ett garage med, om man vill skruva upp saker utan att leta reglar.
 
Mmm är ju ett altenativ. Skulle kasnke kunna slå fast nå stummpar 45*45 ståendes där kortskarvarna är satt man kan fästa dom hyffsat ialfall? Men då bryter jag inte köldbryggan där men det kasnke gör marginell skillnad?
 
beniblasnok skrev:
Hej! Just smällt upp en garagebyggsats som jag nu ska isolera... Det är reglat med 45*145 cc 1200. Är det några hinder att isolera det sen dra diffusionsspärr sen slå en liggandes 45*45 cc 600, isolera 45 sen stående gips? Tacksamm för snabba svar
Kommer att isolera ett garage i sommar och är intresserad av tips och råd du får. Ett problem jag har är att kommunnen kräver dubbla lager gips (eller likvärdig kostruktion) för brandklassningen. Hur är det i ditt fall?
 
Vad har ni för avstånd mellan byggnaderna.
Jag har för mig att det är 4m som sätter kravet, dvs är det kortare än 4m så måste man ha dubbelgips.
 
Det går ju att göra ett förskjutet inre regelverk med, för att bryta köldbryggan.
 
Det finn speciella stålprofiler att använda när man sätter stående gips på liggande reglar. Sök på t- profil.
 
JOW skrev:
Vad har ni för avstånd mellan byggnaderna.
Jag har för mig att det är 4m som sätter kravet, dvs är det kortare än 4m så måste man ha dubbelgips.
Kortare än 4m så det är säkert anledningen, tack för infon!
 
jtl skrev:
Kommer att isolera ett garage i sommar och är intresserad av tips och råd du får. Ett problem jag har är att kommunnen kräver dubbla lager gips (eller likvärdig kostruktion) för brandklassningen. Hur är det i ditt fall?
Har jag faktiskt inte kollat upp än... Står det på bygglovet eller? Jag har 3,2 meter mellan hus och garage. Gäller dubbelgips både i väggar å tak?
 
I dag har mitt "garage" en öppning på sidan som klassar det som carport och då gäller inte samma regler. Jag vill stänga det och isolera och kommunen upplyste mig om att det kräver brandklassning, B30 tror jag det var. Hur det uppnås tror jag har mindre betydelse.
 
Matti_75 skrev:
Det finn speciella stålprofiler att använda när man sätter stående gips på liggande reglar. Sök på t- profil.
Kan du länka?
 
jtl skrev:
Kommer att isolera ett garage i sommar och är intresserad av tips och råd du får. Ett problem jag har är att kommunnen kräver dubbla lager gips (eller likvärdig kostruktion) för brandklassningen. Hur är det i ditt fall?
Dubbla lager skivor, med exempelvis OSB och gips räcker ofta, sök på additionsmetoden så finns lite tabeller, värden och exempel på kontruktioner. Här är en del: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
 
Byggagarage skrev:
Dubbla lager skivor, med exempelvis OSB och gips räcker ofta, sök på additionsmetoden så finns lite tabeller, värden och exempel på kontruktioner. Här är en del: [länk]
Bra länk, tackar!

Hittar dock inget exempel på OSB/Plywood + gips eller missförstår jag tabllen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.