Hej!

Är ny här, så hoppas att tråden hamnade i rätt forumsdel..

På grund av problem med ytterfasaden på huset (som nu hydrofoberas osv av min BRF) så har min yttervägg i lägenheten blivit väldigt fuktig. Det dom nu har gjort är då att målare kom hit och rev ner tapeterna och strök Bor-ex över hela väggen som ska ta bort och förhindra eventuellt organiskt material.

Målarna (som f.ö. använde medlet för första gången) sa att medlet bör vara på väggen i 6mån innan jag kan tapetsera om väggen och återställa den till sitt normala skick. Detta verkade vara väldigt lång tid, så jag surfade runt och hittade en beskrivning av Bor-ex som sa att endast ett dygn krävs. (www.alcro.se/pdfs/utomhus/Borex.pdf) Vad är rimligt? De verkade som sagt inte ha någon jättekoll på läget.. :)

Tacksam för svar!
 
Jag flyttade den till Färg, måla & tapetsera eftersom det gäller invändig behandling :) morsan/moderator
 
jeremyh skrev:
Hej!


Målarna (som f.ö. använde medlet för första gången) sa att medlet bör vara på väggen i 6mån innan jag kan tapetsera om väggen och återställa den till sitt normala skick. Detta verkade vara väldigt lång tid, så jag surfade runt och hittade en beskrivning av Bor-ex som sa att endast ett dygn krävs. (www.alcro.se/pdfs/utomhus/Borex.pdf) Vad är rimligt? De verkade som sagt inte ha någon jättekoll på läget.. :)

Tacksam för svar!
Dom har i alla fall koll på fukt i din vägg :). Det är kanske så enkelt att väggen måste torka ut innan man målar/tapetserar. Stänger du in fukten i väggen med en olämplig ytbehandling så kan du få problem med möglande tapetter eller färg som lössnar. Själva borex är en saltlösning som hämmar mögeltillväxt men torkar inte ut en fuktig vägg.
Värm upp rummet och vädra ofta så att ingen imma samlas på fönsterrutor så går uttorkningen snabbare. Fukten vandrar mot den varmare sidan och ångar ut in i rummet (vintertid) och det kan ta lång tid beroende på hur fuktig väggen var från början. Och du skriver ju själv att den blev väldigt fuktig så är 6 mån en rimlig tidsgräns, tycker jag. Sen finns det ju luftavfuktare som påskyndar torkningsprocessen ...om du kan få låna en sån av din BRF?
gaia
 
Hej,

Tack för svaret.

Det låter ju vettigt det du säger. Men har aldrig hört talas om att man skulle låta fukten gå ur väggen själv utan någon avfuktare? Med en sådan tar det väl bara 1-2veckor och inte 26.. Känns mest som ett dåligt försök för att spara pengar från föreningens sida. Har tagit kontakt med dom nu och avvaktar svar!

Kan jag för säkerhets skull måla väggen i färg som släpper igenom fukt? (minns inte namnet.. kanske Akryl-färg?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.