Ska bygga ut med ett stort allrum. Den gamla ytterväggen blir således innervägg på just den delen. Det gamla halvteglet ska bort och istället reglas upp för att kunna dra lite el. I det gamla huset finns ingen ångspärr i väggarna (och nästan ingen isolering för den delen). Frågan är således:

Tillbygget tänker jag bygga på modernt vis, med plast enligt konstens alla regler. Men kan jag sätta plast på den gamla ytterväggen, dvs. på den plankvägg som återstår när teglet rivits bort? Kåken har självdrag för närvarande. Räcker det då att sätta en friskluftsventil i utbygget? Behövs någon komplettering i form av frånluftsventil?

VÄLDIGT tacksam för synpunkter...
 
Plast mellan två sammanbyggda, öppna och uppvärmda byggnadsdelar har i ingen funktion. Plasten ska ju normalt sitta på varma sidan för att förhindra en fukttransport ut genom väggen och kondensation vid daggpunkten.

Hur är självdraget konstruerat i dagsläget, en skorsten? I sådana fall bör du rimligen ha en eller flera mindre lågt sittande tilluftsventiler som skapar ett genomdrag och upp ut via skorstenskanalen?
 
Tack för svaret. Jo, jag har väl kommit fram till samma sak. Men, lågt sittande tilluftsventiler? Brukar inte de monteras vid ett fönster i överkant?
 
Ja ibland, men ännu hellre lågt bakom radiatorerna. Ett diagonalt flöde från lågt till högt ger ett bra självdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.