Jag är på gång att bygga in carport till förråd, dock ska en liten bit bli farstu eftersom ingången nu är från carporten. Ingågen till husets bottenvåning ligger över en yttre källartrapp. Denna källartrapp, som alltså ligger inne i carporten längs med källarväggen, har alltså ovanför källardörren varit överbryggad med en enklare trapp som gått rakt ut från huvudingången. Nu ska i stället det i stället bli ett bjälklag för farstun över den delen, och jag har tänkt göra det i betong. Golvnivån i farstun ska vara ungefär densamma eller något lägre än i hallen. Skissen nedan visar en sektion av ungefär hur det ser ur, fast med vissa nya delar ritade ovanpå de gamla. Mellangrått är källarmuren, mycket hård betong med 5 cm lättbetong på insidan. Ljusgrått är husets lättbetongbjälklag. Jag vet inte hur stor upplag det har på källarmuren, men jag tror det är ungefär rätt proportioner. På muren står också den yttre delen av regelstommen (gul), men rimligen står en del av väggen (gulbrun) över bjälklagskanten. Huset har lockpanel (röd) på luftspalt med distansläkter (gula). För att farstugolv och hallgolv ska komma i ungefär samma nivå (och för att takhöjden utanför källardörren inte ska bli så låg) måste det nya bjälklaget (blågrått) hamna i ungefär samma nivå som lättbetongbjälklaget. Detta gör det svårt att fästa det nya bjälklaget direkt i källarmuren (hade annars tänkt fästa armeringen i hål med ankarmassa) utan jag får sätta en kraftig stålprofil (svart) som konsol för farstubjälklaget. Den yttre delen av bjälklaget får vila på källartrappens yttermur, som är stadig betong.
Sektionsskiss av hus med föreslagen konstruktion för farstuns bjälklag, stålprofil och luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är nu vilken kontakt den nya plattan ska ha med huset och hur luftspalten ska hanteras. I den tillbyggda fartudelen blir ju yttervägg innervägg, men det får nog bli en kallfarstu eller svagt uppvärmd farstu, så lite ytterväggsfunktion kvarstår. Jag tänker nog ta bort lockpanelen i farstudelen och sätta OSB+gips, men det hindrar ju inte att luftspalten blir kvar. Luftspaltens nederände får nog flyttas upp så man får väl ha kvar en spalt ev med glasfiberfyllning nedåt så inte färsk betong ligger mot trästommen (och lämpligen något diffussiontätt mot den färska betongen. Att göra lufthål i konsolen för att ha kvar luftintaget i källarnedgången skulle dels försvaga konsolen dels medföra en massa extra arbete. I carporten tror jag att luftspalten slutar mot carporttakets råspont så om och hur mycket nytta den gör kan man förstås fundera över. Alla tips på hur man ska göra bjälklagsanslutningen eller tänka kring luftspalten mottages tacksamt (dock ej förslag om träbjälklag). Skulle ni förresten låta kontakten mellan farstubjälklag och konsol vara rörelsefog eller skulle försöka få en fast förbindelse mellan dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.