Jag håller på att revovera ett rum på övervåningen på en gammal gård. Ytterväggen består av tegel och 10 cm lättbetong. Putsat och målat på utsidan och ingen luftspalt i konstruktionen. Tidigare väggbeklädnad var ca 2 cm tjocka lister spikade i lättbetongen och sen ett lager tretex. Ingen syllpapp eller liknande mellan trä och lättbetong. Allt torrt och fint dock.

Väggen kommer att tapetseras och frågan är om jag ska göra en liknande konstruktion eller om jag ska putsa väggen med t.ex. gipsputs? Eller limma upp gipsskivor?
 
  • Renoverat rum med blottlagda lättbetongväggar och tegel omkring ett fönster, golvet är synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur brukar folk göra om man har en innervägg av lättbetong?
 
Nu så här 3,5 år senare kan jag meddela att som jag gjorde fungerade.
Eftersom det var torrt och fint på väggen när jag rev limmade jag helt sonika upp gipsskivor med gipsputs. Ingen luftspalt eller så. Inga fuktproblemen och tapeten sitter kvar 3 år senare ✌️
 
  • Ett rum under pågående renovering med nya gipsskivor, en stege framför ett fönster, samt byggmaterial och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husets interiör med snedtak i trä, synlig takbjälke och detaljerad blommönstrad tapet ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt med uppdatering!👌☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.