hejsan är så attt jag bygger garage, närmare sagt 60 kvadrat med lutning på ca 15 grader.

nu till saken jag la själv (enligt "konstens regler") underlagspappen och satte vindskivor takfotsbrädor för ett par månader sedan, sedan dess väntat på takläggaren som ska komma och sätta dels fotplåtar+ vindskiveplåtar, lägga på sån "rejälare" ytterpapp som dem bränner dit med tjära å gasol osv (vad nu den sorten heter)

"men döm av min förvåning" när det ständigt kommer nya bortförklaringar varför dem inte kan dyka upp just denna vecka, men början av nästa,
som jag hört några ggr nu.. Så idag sa till dem att tack för visat intresse men vi avvaktar med detta tills våren då jag nu måste ta bort byggställningen som stått å väntat på dem ett bra tag.

min tanke är att om det nu blir några fina dagar under hösten eller till våren istället själv lägga skiten,
kollat bygghandeln och det finns ju lite olika sorters ytterpapp, samt "klister" på 5 litershinkar.

min fråga då, hur skiljer sig verkligen hållbarhet / livslängd på den tuypen av papp plus klister man kan köpa och lägga själv, mot det som räknas mer som "industritak" som dem bränner med gasol å tjära osv??

pratar vi 5år, 15 år eller 50 år , skiljer något mer , ??? jag har inte tummen mitt i handen och tänker göra det "på rätt sätt"-
 
Om man tar en leverantör av takprodukter, i detta exempel Icopal så ger dom 10 års garanti på den vanliga ytpappen du lägger själv och 15 år på dom professionella produkterna.

Däremot brukar man prata om 30 respektive 50 år hållbarhet på gummidukar, gäller ej genomföringar.
 
Redigerat:
Klisterskarv är ju inte i närheten av samma styrka som dom gjorda med gasol. 15 grader är ju ganska bra lutning dock men det är upp till dig att avgöra om det är värt det.
Vart finns taket? Jag hade denna firma som dock jobbar i Sthlm och dom kom den dag som vi avtalat och gjorde ett utmärkt jobb. http://www.northpower.se
 
huggan skrev:
Däremot brukar man prata om 30 respektive 50 år hållbarhet, gäller ej genomföringar.
Papp tak håller aldrig 50 år man brukar säga 30-35 år på riktig svetsad papps som läggs idag den gammal var sämre livsläng på.
 
johan ivarsson skrev:
Papp tak håller aldrig 50 år man brukar säga 30-35 år på riktig svetsad papps som läggs idag den gammal var sämre livsläng på.
Jag pratar svetsad gummiduk, kanske inte var särskilt tydligt så ändrade inlägget lite.
 
Tack då stämmer det ganska bra med vad jag hört tidigare med.

Kan jag ha det "underhållsfritt" 10-15 år så är jag mer än nöjd. Då har jag gott om tid att skrapa fram nya pengar till att låta några andra yrkesmän göra det vid ett senare skede.



Jag som själv kommer från industriservicesidan har så svårt för denna "byggbranshen"
Skulle man bete sig mot sina kunder i min brancsh som vissa hantverkare gör, skulle man inte bli långvarig!!


Jag har ju viss förståelse att jag som privatperson kanske inte har så hög status på prioriteringslistan. Men om man inte kan veta säkert att man kan dyka upp närmast veckorna, SÄG DÅ DET förhelvete, så jag slipper stå å vänta vecka efter vecka och kunde istället ha gått vidare med en annan del av projektet så länge eller kanske valt att leta efter en annan leverantör.
Istället kommer inte minsta vettigt förklaring utan tillslut slutar dem bara svara i telefon istället.

Haha känner mig lite bitter då snön kom idag och ytterpanelen inte är klar eftersom jag väntat på takläggarna förgäves.

Men tack som fan för svar iallafall!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif Larson
  • Laddar…
Men har du själv lagt underlagspappen kan du väl lägga ytpappen också? Det är ju samma arbete en gång till. Jag lade takpappen på min stuga och det har hållit hur bra som helst i trettio år, och jag är absolut ingen händig person. Jag tror dessutom att taket klarar sig till våren med bara underlagspapp,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.