Hej,


Är det någon som har erfarenhet av att använda ytterpanel istället för bastupanel inuti bastun..?
Bastun byggs inomhus och min tanke är jag skulle använda 22 x 120 "stockpanel" i gran som beklädnad.

Vad finns det för nackdelar med det..(förutom tycke och smak)?


Mvh
Joope
 
Ok,

För att förtydliga lite...


T.ex. kommer stockpanelen att spricka p.g.a. värme/uttorkning..?
Är ytterpanelen för tjock för att användas ur uppvärmningssynpunkt?

Jag funderar på om det kanske finns någon förklaring till varför bastupanel heter just bastupanel.

Mvh
Jooppe
 
Du är själv inne på rätt spår. Man bör använda så tunn och smal panel som möjligt just för att eliminera värmepåfrestningarna på virket.
Jag har aldrig sett någon bastu med 22 mm panel i och jag skulle inte försöka använda det heller.Jag tror att det kommer att slå sig och spricka ganska snart.
 
Varför stockpanel skulle spricka mer en bastupanel förstår jag inte, ska själv ha vanlig råspont bastun.
Stockpanel är avsedd att sitta på en husvägg med gassande sol, hög luftfuktighet, regn, hagel och snö och en sådan dålig miljö lär du inte ha i bastun.
.”Förklaring till varför bastupanel heter just bastupanel” Kan vara priset, bastu är dyrt även om stockpanel blir dyrare.
 
lite sent svar men bättre sent än aldrig va =)

ville bara berätta att vi har en gemensam bastu med just stockpanel 22x120 och den har varit så sedan jag var liten, dvs minst 15 år... och den har inte spruckit alls, ser fortfarande relativt fräsch ut.... dock vet jag inte om den har behandlats under tiden...

mvh
 
Och det flesta enkla små bastustugor är oisolerade samt byggda i 34 mm / 45 mm virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.