Vårt hus byggt 1922 har bytt fasad ett flertal gånger. Sista gången tilläggsisolerades det och jag har vid senaste målningen noterat att fasaden (dvs bottenbrädan) spikats direkt på utegipsen. Det finns alltså inte någon spikläkt som ger erforderlig luftning bakom bottenbrädan. Vad jag kunnat se har bottenbräderna inte tagit någon skada av detta, även på syd- och västfasaden.

Nu är jag på väg att klä om en bod som står på tomten också. Kan någon förklara varför spikläkten är nödvändig (bakom utegipsen sitter horistontella 45x45 reglar som ju också går att spika i)?

Det verkar som man rekommenderar spikläkt i dimension 28x70 mm eller mer. Jag vill helst inte låta väggen bygga ut mer. Är det bättre med t.ex. 19x45 mm läkt än ingen läkt alls?

Huset finns i göteborgsområdet (där det ju som bekant regnar en del).

Mvh Pål
 
Bob_the_builder
Nej, det finns ju mängder med hus från "förr i tiden" som inte har luftning under panelen. Dock är min teori att det har mycket med färgen att göra. Tät plastfärg måste kunna släppa ifrån sig fukt bakåt medan tex slamfärger som ju var väldigt vanliga förr kan "andas" och därför egentligen inte behöver luftning på undersidan. Smått oventenskapligt, men så inbillar jag mig att det funkar.

Vi har målat huset med Falu rödfärg OCH har 28 mm luftning. Hängslor och livrem, kanske? ;)
 
Låter rimligt. Kommer att måla med Nordsjö Tinnova Vx som är en "halvblank vattenburen alkydemulsions baserad täckfärg" (enl. www.nordsjo.se).

Vad jag förstår är alkyd inte direkt någon "plastfärg" och torde således andas hyfsat (se fö http://home.swipnet.se/visbyfarg/linolja.html#9)

Har hittat lite mer inlägg på denna fråga i forumet och förstått att detta ett filosofival.

Tack för era svar!
 
Mnjaa...så länge du inte får fukt i virket så funkar det men om färgen skulle spricka så att fukt tränger in så är luftspalten ett måste.
Personligen hade jag aldrig vågat spika direkt på gipsen och gamla hus har en helt annan fuktvandring än dagens täta.
Om boden inte värms upp och inte har diffspärr så kan det funka men tja...
Sen är det enklare att byta fasadbrädor om de är spikade på läkt, gipsen går sönder och speciellt om den varit utsatt för fukt under lång tid.

/Kent
 
Man kan väl se det så här också:

Det kommer alltid in vatten genom panelen vid hög
luftfuktighet, slagregn osv.

Om då panelbrädan ligger direkt an mot gipsen/masoniten/asfaboarden
eller vad man nu har för vindskydd, kommer vatten att
stanna i spalten mellan panel-vindskydd genom kapillärkraften,
och inte torka ut så lätt. Ger upphov till mögel.

Har själv renoverat en vägg med masonit + panel, som
var mögelangripen över hela väggytan. Den fick nog aldrig
chans att torka ut.

Använd luftspalt!

//KoW
 
Det beror också på om vi talar om stående eller liggande panel. Liggande panel som överlappar, t.ex. fjällpanel, har ju genom sin fysiska orientering ett bättre skydd mot t.ex. slagregn.

Kanske är det också en förklaring till varför träpanel direkt på utegips fungerar jättebra i många andra länder; man använder mest liggande panel och inga täta plastfärger.
 
Lägger till att hur årsringarna går i virket på stående panel spelar rätt stor roll, de rör sig när de torkar och det vettigaste är om de tätar mot varandra.
Förr i tiden så ville man även ha virket i den riktning som det växt, dvs topp uppåt och de flesta av de husen står kvar än idag.
Färgtyp spelar givetvis en stor roll som redan nämnts, slamfärg, typ falu röd och linoljefärger andas på ett annat sätt än akrylat.
Hyvlad panel typ stockpanel är "rätt" svår att ytbehandla på rätt sätt, en sågad yta ger ett bättre fäste för färg.

/Kent
 
Intressant det här med att spika panelen i den riktning den har växt, kan man lätt se det på virket, eller behöver man komma ihåg vilken ände som var upp när man fällde trädet?

/Johan
 
Kvistarna ger dig en liten ledning på gran men fur är "lite" värre.

/Kent
 
Nu blir det läkt iallafall. Jag har kompromissat efter diskussion med en snickare på plats. Det blir billig 17x95 mm råspont.

 
Hej
Aldrig panel direkt på utegips utan luftspalt. Även om "man gjorde så förr" är det livsfarligt att jämföra. I och med att vi i dag bygger med nya konstruktioner och material får man aldrig jämföra nya och gamla byggnadskonstruktioner. 22 mm luftspalt är minimum och själv brukar jag använda en vanlig tegelläkt, 22x45 mm. Du kommer att tacka dig själv om 15 år, jag törs lova...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.