Hej
Ska måla om huset och med det byta ut ett antal ytterpaneler som har gjort sitt.
Jag var ute och mätte idag och såg att de hade måtten 22x100. Detta är ju inga vanliga mått de stora byggvaruhusen här omkring har. Hornbach o Byggmax.
Någon som vet någon i Kristianstad med omnejd som kan ha dessa mått? Närmas är ju 22x95 men tror det kommer se märkligt ut att sätta det.
 
Om det är vanlig rak panel utan fasningar etc, så är det ju bara att köpa 22x120 och klyva till rätt bredd med en cirkelsåg eller bygg/bordssåg. Du kapar många brädor snabbt.......
 
Du skojar, vanlig brädslå? 22x100 är världens vanligaste dimension. Det finns inte en brädgård i Europa som inte har det.
 
Johannes Karlsson 1985 Johannes Karlsson 1985 skrev:
Hej
Ska måla om huset och med det byta ut ett antal ytterpaneler som har gjort sitt.
Jag var ute och mätte idag och såg att de hade måtten 22x100. Detta är ju inga vanliga mått de stora byggvaruhusen här omkring har. Hornbach o Byggmax.
Någon som vet någon i Kristianstad med omnejd som kan ha dessa mått? Närmas är ju 22x95 men tror det kommer se märkligt ut att sätta det.
XL Bygg i Mjällby kan säkert fixa fram de rätta måtten.
 
  • Gilla
Johannes Karlsson 1985
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du skojar, vanlig brädslå? 22x100 är världens vanligaste dimension. Det finns inte en brädgård i Europa som inte har det.
Om jag tittar på mina vanliga inköpsställen som vanligtvis är välsorterade så har finns inte en klyvsågad panelbräda i 100 utan endast i 95 eller 120, så jag kan förstå att det är svårt att hitta.

Eller så är jag tillfälligt blind.
 
  • Gilla
Johannes Karlsson 1985
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du skojar, vanlig brädslå? 22x100 är världens vanligaste dimension. Det finns inte en brädgård i Europa som inte har det.
Skulle du kunna länka till vart du hittat det?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag tittar på mina vanliga inköpsställen som vanligtvis är välsorterade så har finns inte en klyvsågad panelbräda i 100 utan endast i 95 eller 120, så jag kan förstå att det är svårt att hitta.

Eller så är jag tillfälligt blind.
22x100 är inte finsågat. Det är vanligt grovsågat virke.
 
F Finndjävel skrev:
22x100 är inte finsågat. Det är vanligt grovsågat virke.
Men sätter man grovsågat?
 
Samma problem för mig i stugan då virket som sattes på fasaden där på 90- talet är av dimension ca 25×100. Nu är stugan inte så snygg att det gör någon när jag fått bytt någon bräda tii dagen dimension 22×95..
 
Johannes Karlsson 1985 Johannes Karlsson 1985 skrev:
Men sätter man grovsågat?
Det var vanligt förut, fram till runt 90-talet så om det är en äldre fasad så är den antagligen grovsågad.
 
F Finndjävel skrev:
22x100 är inte finsågat. Det är vanligt grovsågat virke.
ja precis. Mitt hus är från 1947 och inte ens originalpanelen är grovsågad.
 
Nu är det inte intressant vad din panel är. Ts panel är troligen grovsågad då dimensionen är en grovsågad dimension.
 
  • Gilla
Johannes Karlsson 1985
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.