Behöver byta lite panel på mitt hus. Några plankor har börjat ruttna i nederkant, en 10cm upp ca. Det handlar kanske om en 5-6 stycken ungefär.
Problemet är att min panel verkar knappast vara en standard, finns ingenstans att få tag på, inte på de traditionella byggvaruhusen i alla fall. Vore väldigt tacksam om man kunde få lite tips om var man kan få tag på sådan panel eller om det finns andra lösningar?
Bor i Västra Götaland, nära Göteborg.

Skadad huspanel med röta i nederkant och spån på däcket nedanför som söker ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träpanel på hus med ruttnande nederkant cirka 10 cm upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mot husvägg visar icke-standard mått på vit träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med sliten träpanel i nederkanten och två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Köp 120x22 och ta av 10mm?
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Köp 120x22 och ta av 10mm?
Ja, tanken har slagit mig, men kan jag få det så rakt och en sån fin kant utan några dyra inköp? Har en cirkelsåg 😉
 
RoTe
Alla cirkelsågar har väl någon form av anhåll? Sen lite sandpapper på en kloss för att runda av det nysågade.
 
RoTe RoTe skrev:
Alla cirkelsågar har väl någon form av anhåll? Sen lite sandpapper på en kloss för att runda av det nysågade.
Ja, jo det förstås. Det får bli sista utvägen då. Färdigsågad mellanstruken panel är väl bara att glömma antar jag.
 
G Ganescha skrev:
Ja, tanken har slagit mig, men kan jag få det så rakt och en sån fin kant utan några dyra inköp? Har en cirkelsåg 😉
Rätt dimension fixar du lätt med cirkeln.

Sårare att få rätt färg, och klura ut om du ska byta hela brädan. Blir det inte rätt färg kommer det synas mycket att du bytt en hel bräda.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Rätt dimension fixar du lätt med cirkeln.

Sårare att få rätt färg, och klura ut om du ska byta hela brädan. Blir det inte rätt färg kommer det synas mycket att du bytt en hel bräda.
Ah, det är inga problem då jag tänkte måla om huset i sommar 😀 men den delen du nämner om att byta ut hela bräda, finns det alternativ där? Det är ju få brädor som är dåliga, och inte heller verkar det vara hela nederkanten utan av någon anledning kanske bara halva sidan, höger speciellt. Kan man laga det kanske?
 
sök på ohyvlat virke , finns 25x100 kolla tjockleken oxså på dina brädor du troligen 25mm
 
Tjockleken är 21 på mina brädor. Man lär väl inte se någon skillnad på 21 och 22mm när den väl på plats, eller?
 
G Ganescha skrev:
Tjockleken är 21 på mina brädor. Man lär väl inte se någon skillnad på 21 och 22mm när den väl på plats, eller?
Nej
är de 21mm så är det hyvlat virke men 110mm är inget standard mått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.