Vi står i startgroparna att bygga ett hus med loft om ca 50 kvadratmeters byggyta. Hur lång tid kan det beräkas ta (på två man) att slå upp plintgrund på berg, isolerat bjälklag, väggar ( vindpapp, läkt och fasad) och tak (råspont) med papp på om huset är enkelt rektangulärt utan udda vinklar?. En följdfråga är hur lång tid kan det ta att få inflyttningsklart om man vill ha det med permanentstandard vad gäller värmesystem (luftvärmeväxlare och vattenburen golvvärme) isolering och kök och badrum. Vore kul att få någon hit vad ni kan tänkas tro. Min förhoppning är att de första momenten går på max 4 veckor för två personer, men för färdigt hus har jag ingen uppfattning.
 
jag kan ge dig Ett gott råd gällande Dubbla den mot vad du tror. effekiva arbetstimmar är en sak men då skall du verkligen veta vad du sysslar med. vid varje moment som man måste stanna upp och fundera går det åt TID. så jag anser att det är bättre fören själv att sänka sina egna förväntningar med byggtider
 
Hej surfan
Jag har precis byggt ett hus i lösvirke på 145kvm. Detta gick snabbt det tog 4mån från grund till inflyttning. Det mesta av jobbet gjordes av riktiga snickare jag hade målning och mindre snickararbeten själv.
Stomresning tog en vecka för fyra gubbar (två snickare, jag själv och en kompis), då var huset tätt dvs yttergips, takpapp samt fönster i.
Detta ar snabbt!! så var beredd på längre tider det kan nog vara rimmligt att räkna med det dubbla så blir man inte besviken i efterhand eller känner sig stressad över tiden.
 
Redigerat:
Borja med att gora grunden fardigt, den tar ju inte stryk av vader, sen sa lagger du en tidplan pa vattentatt hus. Det kan nog ta en 4 veckor for 2 gubbar ja, om ni vet vad ni haller pa med och om vadret tillater det alt. att ni sorjer for att bygget tacks bra.
Och da ska saker matas pa, nar ni stoter pa problem som sagt tidigare sa kan ni lagga pa 2 veckor till.
 
Jag byggde min verkstad 5x9m två plan på 3 veckor helt själv.
Då var väggar och takpapp på... sen kom hösten och semestern var slut
så då kunde man bara jobba nån timma varge kväll o helger så frammåt vintern så var allt isolerat och iordning.. Klicka på min bild så ser du vad jag byggde..
 
Fritte 72: i vilken ordning börjar man husbygget med, inne.? Först innerväggar , el man drar elen själv först och vad kommer sen, tak eller golv eller kök eller kakla badrum, hade varit tacksam på i vilken ordning ni byggde ert hus?
 
Hej
Denna ordning är det:
Efter stomresning så har man gipsade ytterväggar och tak på.
1. Isolera klart ytterväggar i vårt fall 195mm isolering.
2. beroende på vägg tjocklek skall man tvärregla ytterväggar med liggande 45x45
3. Isolering mellan 45 reglar
4. Kolla fukt, dvs mäta syll isolering ifall denna blev fuktig, en viktig punkt.
5. Bygg vissa innerväggar, svårt och säga vilka det beror på hur huset ser ut
6. Glesa innertak
7. Om fukt ok sätt plast på ytterväggar
Beroende på konstruktion så sätter man el i yttervägg på dessa 45 reglar eller så spikar men en stående gles sk. installationsvägg med 28x70 reglar för att fästa eldosor i, jag tycker det är en bra idé kostar dock lite golvyta pga att väggen blir tjockare.
8. Bygg klart innerväggar stomme c-c 45cm om ni har 90cm skivor, Badrum reglas c-c 30cm
9. Om ni skall ha inner väggare med spånskiva och gips så kan ni sätta på spånskiva på ena sidan INTE båda för då blir elektrikern inte glad. Ingen spån i badrum ej godkänt.
10. Gipsa badrum med humidboard
11. När alla innerväggarna är spånade på EN sida och bara gips på en sida i badrum kan elektriker och vvs gubbe göra sitt.
12. När eletriker och VVS:are har gjort sin rördragning kan ni sätta spån på båda sidor innerväggen.
13. Gipsa tak i badrum så kan ni släppa in kakel gubbarna om fuktmätning är ok
Observera att taket skall vara spacklat och målat innan dom kommer.
14. Väggar gipsas först och sedan tak, glöm inte att skära kortändar på gipsskivan.
15. Nu till den oehört roliga spacklingen. Ett tips! Är ni inga fenor på att spackla så lejbort stora takytor. Men ta in en firma som kan ta vid där ni slutade jag tror nog att ni fixar att sätta remsor. Börja på en lätt vägg i skymundan så ni får upp tekniken känner ni någon som är målare be dom visa hur ni skall göra.
16. Efter all målnig och tapetsering skall golvet läggas. Täck det färdiga golvet noga
17. Sätt kök, badrumsinredning
18. ev. Kamin och skorsten.
19. Då var det "bara" att städa och flytta in!!

En något kort version men jag fick nog med det mesta
 
Surfarn, jag vet ju inget om hur det ser ut där du skall bygga ditt hus vilket gör att det är svårt att uppskatta hur lång tid det tar att få till grunden. Du skriver att du skall bygga på plintar vilket kan vara enkelt om du inte har flera meters höjdskillnader på berget...

Varför skal du bygga på plintar och inte på en riktigt grund eller platta? Pengarna det kostar att mura en grund är småpotatis i förhållande till resten av kostnaden.

Bortsett från grunden är det inte några problem alls få upp det du beskriver på 4 veckor. Iallfall inte om man har lite vana.

* Bjälklag på 50m2 klarar man på en dag. Max 2. Om man inte lägger halva dan på kryssmätning.

* Stomresning 2 dagar om du inte skall ha väldigt mycket fönster eller dörrar.
* Takkonstruktion 2 dagar.
* Råspont 1 dag
* Gips ytterväggar 2 dagar
* Spikläkt ytterväggar 1 dag
* Fönster, dörrar 2 dagar
* Panel ytterväggar 3 dagar. Lite beroende på hur krångliga foder du skall ha runt fönster mm..
* Papp + läkt 1 dag
* Isolering bjälklag , väggar, tak 5 dagar

21 dagar + plintar.


Detta är nog ungefär den takten jag har byggt mitt hus i.. Men steget från detta till färdigt hus är enormt!

Men sen finns det saker som du inte har tagit upp..
Plåtar över och under fönster, hängrännor, måla fasad... Du bör lägga pannor på taket.. (Men du kanske inte skulle ha det.. om det var riktig takpapp du tänkt dig och inte bara underlagspapp får du lägga till mer tid där) mm. mm..

D.v.s. det finns massa saker som måste göras innan man kan lämna huset för att sedan fortsätta bygga senare.

Om detta är ett projekt som du tänkt göra på semestern och sedan fortsätta nästa sommar så avråder jag dig.

Jag fick slita som ett djur i höstas för att bli klar på utsidan så att huset inte skulle ta skada av hösten, vintern,våren. Det har ssamtidigt varit jätteroligt och det är det fortfarande. Men jag har haft möjlighet att lägga mycket tid på bygget.
 
14. Väggar gipsas först och sedan tak, glöm inte att skära kortändar på gipsskivan.

- Vad är skära kortändar ? 45 grader ?
 
Mikael_L
surfarn skrev:
Vi står i startgroparna att bygga ett hus med loft om ca 50 kvadratmeters byggyta. Hur lång tid kan det beräkas ta (på två man) att slå upp plintgrund på berg, isolerat bjälklag, väggar ( vindpapp, läkt och fasad) och tak (råspont) med papp på om huset är enkelt rektangulärt utan udda vinklar?. En följdfråga är hur lång tid kan det ta att få inflyttningsklart om man vill ha det med permanentstandard vad gäller värmesystem (luftvärmeväxlare och vattenburen golvvärme) isolering och kök och badrum. Vore kul att få någon hit vad ni kan tänkas tro. Min förhoppning är att de första momenten går på max 4 veckor för två personer, men för färdigt hus har jag ingen uppfattning.
På två man ska ni utan problem klara vädertätt och isolerat hus på 4 veckor. Proffsen gör det på mindre än halva tiden för ett 50 kvm hus.
För amatören lönar det sig däremot att tänka till rejält över alla steg redan innan ni sätter igång.
Jag har ritat upp konstruktionen i sketchup innan, byggt på datorn sas, vilket har gett mig möjlighet att upptäcka några tankevurpor redan innan dom har skett. :)

Det övriga arbetet vågar jag däremot inte sia om tidsåtgången för. Kan bara säga att det tar en fruktansvärd massa tid efter att själva stommen är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.