Jag har i det längsta tvekat att gå ut offentligt med att höja ett varningens finger för Huscompagniets sätt att behandla åtminstone en av sina kunder, speciellt när det gäller tiden efter det att slutbesiktning har skett. Men först några allmänna råd till dem som står i begrepp att bygga nytt. Se till att få in en klausul i kontraktet med ett väl tilltaget krav på skadestånd ifall den angivna tidpunkten för färdigställande inte hålls. Anlita en KA med lång erfarenhet av husbyggen. Låt gärna en arkitekt titta på ritningarna innan bygget sätts igång.

Så till mitt huvudärende. När huset är färdigt och slutbesiktningen avklarad finns en lista över felaktigheter som skall rättas till inom en i protokollet angiven tid. Kräv här att få inskrivet att vite skall utgå om tiden överskrives och betala absolut inte det ev. innehållna arvodet förrän “sista spiken är inslagen”. Lita inte på vare sig skriftliga eller muntliga försäkringar eller handslag, inte ens från VD, när väl arvodet är betalat. Då kan ni få vänta både ett och två år på färdigställandet.

Innan 2-årsgränsen uppnås rekommenderas att en 2-årsbesiktning av huset görs, även om Huscompagniet inte förstod varför, eftersom en slutbesiktning ju redan gjorts. Vid en sådan besiktning utfärdas också ett protokoll i vilket en tid anges då ev. kvarstående anmärkningar skall vara åtgärdade. När tidpunkten närmade sig hade endast ett målningsarbete gjorts, varför företaget tillskrevs. Den tekniske chefen svarade då att han personligen påtog sig ansvaret för att inte alla fel hade åtgärdats, men han lovade att återkomma med en plan över arbetet efter trettonhelgen 2014. Någon sådan plan har fortfarande inte inkommit, vilket tyder på att helgen i år kommer ganska sent.
Den 14 augusti i år hade jag ett flera timmar långt samtal med VD, där jag förutom en genomgång av kvarvarande arbeten, även ställde ett tiotal frågor rörande Huscompagniets agerande under de 3 år som gått. Jag bekräftade för säkerhets skull med ett brev som sammanfattning av vårt möte. Jag har till dags dato fått ett brev den 26 augusti där han meddelar att jag skall få ett samlat svar på mina frågor inom 2 veckor. Det har nu gått 2 månader sedan dess och jag konstaterar än en gång att en helt annan tideräkning tillämpas på andra sidan bron.

Under mina många kontakter med Huscompagniet under mer än 3 år drar jag slutsatsen att det måste finnas ledningsproblem inom företaget, att styrelseordföranden inte svarar på brev, att man inte kan lita på VD:s och tekniske chefens utlovade tider, att kommunikationerna med underleverantörer inte har fungerat och att underleverantörernas kontakter sinsemellan inte har varit bra.

Jag har också konstaterat att Huscompagniet tagit bort begreppet “Nyckelfärdigt hus” från sina annonser. Kanske beroende på att jag hade med en fråga om vad de lägger in i detta begrepp. Något svar har jag inte fått. En person med humor gav mig svaret: Men nyckeln var i alla fall färdig. Ja båda nycklarna var färdiga kan jag tillägga. Mycket mer skulle kunna tilläggas, men det får bli i ett annat forum, t.ex. Villaägarnas tidning.
 
  • Gilla
78an och 1 till
  • Laddar…
Vad skall man göra med HusCompagniet.

Som trådskrivaren säkert vet är kritiken mot HusCompagniet massiv bland deras kunder. Framför allt är deras beteende mot kunderna, sedan betalning skett, häpnadsväckande. De svarar inte på mail. De svarar inte på telefon.

Det är inte bara inför tvåårsbesiktning som man måste se upp. Man skall undvika dem helt.
 
  • Gilla
78an och 1 till
  • Laddar…
Åldermannen skrev:
... jag konstaterar än en gång att en helt annan tideräkning tillämpas på andra sidan bron...
Gammal är äldst.
Och det gamla ordspråket säger 'Gå inte över ån efter vatten'.
Så varför köpa hus från ett danskt företag över huvud taget?

En dansk kollega till mig sa en gång att 'När du tagit en dansk i hand är det bäst att du räknar fingrarna efteråt'.

Ja ja jag vet, ett riktigt nonsensinlägg. Kunde bara inte låta bli :surprised:

Välkommen till Bygga Hus-forumet Åldermannen!
Och skriv gärna mera här. Alltid kan du väl få lite tips och tröst i bedrövelsen.
 
  • Gilla
78an och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.