Hej

Börjar bli lite bråttom nu att dra rör till FTX-systemet innan det blir isolerat på vinden och har lite funderingar på om jag tänkt rätt. Aggregatet blir Heru 160 T EC y1. Är det rimligt tänkt med dimensioner enligt bilden? Kan inte bestämma mig om det ska vara 100mm eller 125mm don eller kanske tillomed en kombination. Läst runt massor senaste dagarna både här och på andra håll samt pratat med vent-folk. Man får olika besked på alla kanter, även av vent-folk... Någon som har lite koll/erfarenhet av liknande upplägg eller hur har ni själva gjort era anläggningar?

Mvh
 
  • Översiktsbild av en planlösning med markerade rördragningar för FTX-system, rumsmått och flödesdimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta 125 don för lägre hastighet -> lägre ljud! Sen gärna kolla på dämpare till alla uttag!
 
Maxizor Maxizor skrev:
Jag skulle ta 125 don för lägre hastighet -> lägre ljud! Sen gärna kolla på dämpare till alla uttag!
Tackar! Låter bra. Ljuddämpare blir det på samtliga don. De tjocka korvarna ska föreställa dämpare. Men en del skriver och påstår att man ibland bör gå ner på 100 don för att man eventuellt inte ska behöva strypa en 125:a så tight så man får ljud av de…
 
Eventuellt brus beror på donets konstruktion snarare än valet av dimension. Kör på 125 om du har plats.
 
Det är framförallt luftmängden som styr kanaldimensionerna, så beroende på hur du tänkt fördela luften kan dimensionerna bli lite olika.

När jag projekterar denna typ av anläggningar brukar jag ganska slaviskt gå på på max tryckfall 1Pa/m.
Det motsvarar grovt:
100mm <20l/s
125mm <40l/s
160mm <60l/s

Håller man sig till detta, i kombination med väldimensionerade don (Ofta sätter jag max 15l/s per 100mm don) så håller man ner lufthastigheten (vilket är en av bovarna till att skapa ljud) och tryckfallet (ett aggregat på maxfart är också en riktig ljudbov)

MEN
Gällande ljuddämpning ska man tänka lite tvärtemot. En större ljudfälla dämpar sämre, varför man inte bör hålla upp dimensionerna onödigt mycket för att undvika ljudproblem!
Häromveckan broderade jag ut lite mer om detta i svar #5 i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensioner-pa-roer-foer-ftx.443400/#post-4616365
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Galet tjusig ritning, vad har du använt?
 
Smacker Smacker skrev:
Hej

Börjar bli lite bråttom nu att dra rör till FTX-systemet innan det blir isolerat på vinden och har lite funderingar på om jag tänkt rätt. Aggregatet blir Heru 160 T EC y1. Är det rimligt tänkt med dimensioner enligt bilden? Kan inte bestämma mig om det ska vara 100mm eller 125mm don eller kanske tillomed en kombination. Läst runt massor senaste dagarna både här och på andra håll samt pratat med vent-folk. Man får olika besked på alla kanter, även av vent-folk... Någon som har lite koll/erfarenhet av liknande upplägg eller hur har ni själva gjort era anläggningar?

Mvh
Ett tips är att inte använda T-kopplingar, som den du har längst till höger. Då leds ljudet rakt från det ena rummet till det andra.

Gör nånting så att anslutningarna är förskjutna i förhållande till varandra. Du kan också vinkla anslutningarna, så att liksom den sista metern på röret är vinklad 45⁰.
 
Välj lämpliga don först. Ett lämpligt don har mycket större betydelse än om du har en 100- eller 125-kanal och större är inte lika med bättre. Du bör väga in spridningsbild, luftflöde, erforderlig strypning, ljuddämpning i donet och egenljud från donet. (Frånluftsdon är lite lättare, de brukar ha ett större injusteringsområde och man behöver inte fundera på spridningsbild.)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Tackar då har ja lite mer koll för beslut. Ska skaffa bra don. Bra tips om t-röret!
Ritar i Fusion360.
 
Tänkte bara meddela att installationen blev en fullträff. Fantastisk luft i hela huset och allt är totalt ljudlöst.
 
  • Gilla
foppa och 3 till
  • Laddar…
Kul och grattis till en energieffektiv och bra inomhusmiljö! (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.