Hejsan kära husägare.
Detta är en tråd som jag länge ämnat att skapa. Det kan vara så att tråden kommer ha en stor inverkan på mitt liv. Jag ska försöka hålla det någorlunda kort.

Jag är 29 år och bor för tillfället i mitt föräldrahem. Egentligen flyttade jag ut för 5 år sedan till egen lägenhet, men jag har nästan alltid dragits tillbaka till huset. På helgen och ja, nästan varje ledig stund så har jag hellre åkt tillbaka hit. Nu har jag varit sjukskriven för utmattning och under tiden då bott här i huset istället, av förenklande själ. Dessutom så trivs jag inte i lägenhet och har aldrig mått bra av bo i en. Kanske någon slags klaustrofobi, jag vet inte.
Hur som helst så äger mamma huset idag, hon bor här ca 60% och resten hos sin särbo. Hon har länge tänkt att sälja huset, men jag har pratat med henne om att jag så gärna skulle vilja köpa huset av henne och förmodligen spendera resten av mitt liv här. I så fall skulle jag få köpa det billigare än marknadsvärdet, men det blir ändå några miljoner.

Huset är en 1,5 plans tegelvilla från 1961 med inredd vind och källare då. Ganska litet på 80kvm boarea och 80kvm källare. Det är inget påkostat hus, standarden är enkel. Föräldrarna köpte huset 1997, och de gjorde lite smårenoveringar här och där.
Bland annat så dränerades 75% av huset (vet ej varför man kvarlämnade ena kortgaveln)

Så länge jag kan minnas så har det ändå varit fuktproblem på den dränerade långsidan av huset. Det kan inte ha tagit mer än några år så var det ändå fuktskador på väggen där det dränerats.
Mamma säger att det var något svartjobb, och att de fick det gjort billigare. Finns ett kvitto på en symbolisk liten summa som inte kan ha räckt långt.
Hur som helst så är det någonting som är grovt felgjort. Jag kan ingenting om dränering så jag hoppas att ni kan hjälpa mig i den här frågan.

Mina tre stora frågetecken är:
- Vad kan dom tänkas ha gjort fel vid dräneringen från första början? Kan det t.om vara något jag kan kontrollera och åtgärda själv?
- Hur stora pengar skulle ni gissa att det kostar att åtgärda. Förväntar mig inte en offert, men kanske i runda slängar? 50k? 100k? 200k? 500k?
- Vad händer ifall man inte dränerar (eller i alla fall väntar ett tag med det). Tar själva husgrunden skada? Kan huset falla ihop? Eller är enda konsekvensen att det ser fult ut och kommer in fukt i källaren? Har en avfuktare på sen 8 år tillbaka.

Detta är väl det största orosmolnet egentligen som får mig att tveka i husköpet. Jag har inte så otroligt mycket pengar att röra mig med, så att få förståelse för hur mycket det här kan komma att kosta är egentligen avgörande i ifall jag går vidare, eller bara låter henne sälja huset.

Den fuktskadade långsidan som ni kommer se på bilderna står i lutning. Jag antar att den får ta emot en del regnvatten från den stora tomten. Motsatt långsida som också är dränerad kan jag inte se några skador på (där det lutar bort).
Förutom lutning så är det också byggd en altan ovanför. Den är närmare 20 år och börjar bli rätt sliten, så jag kan tänka mig att jag river bort den. Den måste ju i vilket fall bort vid eventuell dränering.

Nu ber jag er om hjälp att klarlägga detta och därmed hjälpa mig att sluta oroas! :)
Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, vet inte hur mycket de hjälper. Kan ta fler ifall det behövs!

Stort tack på förhand!


Utomhus hörn av byggnad, trädgårdsslang, spade, soppåse, textade pilar markerar långsida och kortsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av hus med sprucken vit vägg, fönster, svart räfsa, trätrall och stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under altan,långsida:
Mörkt utrymme under trappa, skräp och löv på marken, slitna stenplattor och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk bakgård med grus, löv, järnkonstruktioner och en träbänk vid betongvägg. Natt, utebelysning, övergivet intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma långsida inifrån:
Skadade väggar med mögelskador, fuktinträngning i ett rum med radiator och en trappstege. Renoveringsbehov synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och mögelskador längs en betongvägg, vit kabel på golv, tecken på vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserad köksbänk med blandade flaskor, köksartiklar, kastrull och belysning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Vad är det du oroar dig för? Uppenbarligen har ni en undermålig dränering och fuktproblem, det är det många som har. Du får väl dränera om precis som alla andra med fuktproblem i källaren, om du vill ha det fräscht och fint.

Huset kommer inte rasa ihop av att det är fuktigt. (Finns ju 600 år gamla kyrkor med källare) Men risken för mögel kommer ju med uppenbara fuktproblem. Det är inga 500k kronor det handlar om. Vi dränerade kåken för ca 2 månader sedan. 125k kostade det.

Om du nu ska köpa ett hus för ett antal miljoner så får du väl räkna in en kostnad på dränering ca 150k i kalkylen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Behövs det dräneras? Vad används källaren till?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det finns ju iofs en myrriad av orsaker till att det kan bli fukt.

Men här med dräneringen så är det nog två uppenbart tänkabara fel. Antingen så har man inte fått ned dräneringen tillräckligt djupt. Det kan i så fall bero på om det inte gick att gräva tillräckligt djupt. Ofta råkar man på berg som är ivägen. Du nämner att tomten lutar mot den här sidan, det kan indikera att det finns berg som går mot huset.

Men det kan också vara problem med att få bort vattnet. Antag att man iofs fått ned dräneringsrör, men var tar vattnet vägen. Kanske leds till en stenkista där det av någon anledning inte infiltreras i marken, kanske berg där osv.

Nu bör du nog konsultera någon som vet mer om sådant här, men i princip borde det inte vara något jättejobb att gräva ett provhål och se hur det är med dräneringen, vad gäller djup. Och om det går att bli av med vatten från röret.

Skulle det vara berg som ställer till det, så kan det gå att få det spräckt/bilat utan att det behöver vara helt mördande kostnader. Men det beror givetvis på hur mycket det är.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vad har avfuktaren kostat i inköp med el under 8 år? Om det inte luktar källare så fundera på hur många år du kan driva avfuktaren för 100000:-
 
Huset tar ingen skada av det om du inte inreder källaren.
Ta bort trälisten och tänk på vad du ställer på golvet i matkällaren. Inget som kan mögla längst ner.

Har nämnts ovan, kontrollera var dräneringen tar vägen. Kolla också så inte stuprören är kopplade till dräneringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
Vad är det du oroar dig för? Uppenbarligen har ni en undermålig dränering och fuktproblem, det är det många som har. Du får väl dränera om precis som alla andra med fuktproblem i källaren, om du vill ha det fräscht och fint.

Huset kommer inte rasa ihop av att det är fuktigt. (Finns ju 600 år gamla kyrkor med källare) Men risken för mögel kommer ju med uppenbara fuktproblem. Det är inga 500k kronor det handlar om. Vi dränerade kåken för ca 2 månader sedan. 125k kostade det.

Om du nu ska köpa ett hus för ett antal miljoner så får du väl räkna in en kostnad på dränering ca 150k i kalkylen.
K Kustvägen skrev:
Vad har avfuktaren kostat i inköp med el under 8 år? Om det inte luktar källare så fundera på hur många år du kan driva avfuktaren för 100000:-
Tack för svaren! Jag tror ni överskattar min kunskap.
Jag har inte en aning om vad den här skadan har för konsekvenser, det är därför jag skapade tråden. Jag kan inget om byggnadsteknik eller om hur en husgrund fungerar. Jag ser bara skadan och att dräneringen uppenbarligen inte fungerar.
Är det bara kosmetiskt och att huset klarar sig hur bra som helst, ja då kan jag ju sluta oroa mig såklart. Men som amatör så spånar ju mitt ängsliga huvud iväg i tankar som att bottenplattan eller själva stommen skulle ta skada, och att det slutar med att jag behöver riva hela huset

Jag vill som sagt eventuellt bo här hela mitt liv, och då antar jag att det är viktigt att huset har en bra grund att stå på
 
Kolla om det finns någon rensbrunn till dräneringen där man kan gå ner och filma och/eller spola dräneringsrören. Då kan man åtminstone få en uppfattning om rörens skick.

Är det bara markfukt som går ner i dräneringen eller går även stuprören ner där? Om stuprören inte går ner i dräneringen bör du kolla att de leder bort vattnet ordentligt från huset. Om stuprören däremot går ner i dräneringen kan man ju testa att leda ut dem istället ifall dräneringen verkar vara ”överlastad”.

Sen finns såklart risken att det helt enkelt är undermåligt gjort. Minns din mamma hur det gjordes? Sattes det tex en platon-matta (gummiduk) mot grunden? Hur djupt grävde man?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack så oerhört mycket för alla svar, det är jätteuppskattat!!
D Dr Benz skrev:
Behövs det dräneras? Vad används källaren till?
Källaren används bara till förvaring/verkstad/tvättstuga så ingen som bor där. Jag antog bara att det behövde dräneras för husets hållbarhet/livslängd
H hempularen skrev:
Det finns ju iofs en myrriad av orsaker till att det kan bli fukt.

Men här med dräneringen så är det nog två uppenbart tänkabara fel. Antingen så har man inte fått ned dräneringen tillräckligt djupt. Det kan i så fall bero på om det inte gick att gräva tillräckligt djupt. Ofta råkar man på berg som är ivägen. Du nämner att tomten lutar mot den här sidan, det kan indikera att det finns berg som går mot huset.

Men det kan också vara problem med att få bort vattnet. Antag att man iofs fått ned dräneringsrör, men var tar vattnet vägen. Kanske leds till en stenkista där det av någon anledning inte infiltreras i marken, kanske berg där osv.

Nu bör du nog konsultera någon som vet mer om sådant här, men i princip borde det inte vara något jättejobb att gräva ett provhål och se hur det är med dräneringen, vad gäller djup. Och om det går att bli av med vatten från röret.

Skulle det vara berg som ställer till det, så kan det gå att få det spräckt/bilat utan att det behöver vara helt mördande kostnader. Men det beror givetvis på hur mycket det är.
Jättebra info, tack! Mycket möjligt att det finns berg där nere, inte en aning. Men det låter rimligt.
Hmm jag har inte en aning om hur dräneringsrören är dragna.
Jag gick kollade runt huset och hittade den där brunnen, kan den ha med dräneringen att göra?
Ser den inte ut att vara rätt gammal för att vara från runt 1999? Eller kan det stämma?
Trädgrenar, rostig metallskiva på sten, stenar, löv på marken, del av byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en karta på hur dräneringen är gjord ( i rött), och var denna brunn finns

Luftbild av ett hus med markeringar och text som beskriver lutning, stuprör och riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser går stuprören ner på andra sidan huset, och dit bort sträcker sig inte dräneringen (en betongveranda börjar där dräneringen slutar)
 
O [old rusty] skrev:
Huset tar ingen skada av det om du inte inreder källaren.
Ta bort trälisten och tänk på vad du ställer på golvet i matkällaren. Inget som kan mögla längst ner.

Har nämnts ovan, kontrollera var dräneringen tar vägen. Kolla också så inte stuprören är kopplade till dräneringen.
Tack för svaret! Vad skönt att höra att det inte tar någon skada. Är det inte dåligt för muren eller stenarna som grunden är murad av? Är det inte något bruk där emellan som tar skada?

Vet inte hur jag tar reda på var dräneringen tar vägen, men jag klargjorde lite i inlägget ovan!
 
M mrsnhp skrev:
Kolla om det finns någon rensbrunn till dräneringen där man kan gå ner och filma och/eller spola dräneringsrören. Då kan man åtminstone få en uppfattning om rörens skick.

Är det bara markfukt som går ner i dräneringen eller går även stuprören ner där? Om stuprören inte går ner i dräneringen bör du kolla att de leder bort vattnet ordentligt från huset. Om stuprören däremot går ner i dräneringen kan man ju testa att leda ut dem istället ifall dräneringen verkar vara ”överlastad”.

Sen finns såklart risken att det helt enkelt är undermåligt gjort. Minns din mamma hur det gjordes? Sattes det tex en platon-matta (gummiduk) mot grunden? Hur djupt grävde man?
Tack för infon! Kan det vara en rensbrunn du nämner som syns i bilden som jag postade ovan?

Är det inte platonmatta som man ser mot grunden på de första bilderna? Varken mamma eller jag har tyvärr en aning om hur djupt som grävts eller hur det utförts... Det var pappa som skötte detta och han gick tyvärr ur tiden för 10 år sedan
 
N naikon skrev:
Tack för svaret! Vad skönt att höra att det inte tar någon skada. Är det inte dåligt för muren eller stenarna som grunden är murad av? Är det inte något bruk där emellan som tar skada?

Vet inte hur jag tar reda på var dräneringen tar vägen, men jag klargjorde lite i inlägget ovan!
Antagligen håller torra saker längre men det är på en tidsskala som är väldigt lång.

Du har platonmatta, helt riktigt. Listen som ska skydda så inte vatten uppifrån kommer in innanför platonmattan och väggen har släppt på många ställen och borde åtgärdas. Antagligen inte det som är problemet men du kan ju se om du ser något samband.

Hittar du inga fler brunnar är det nog bara att gräva om du vill veta varför det kommer vatten..

Men viktigast: Rädda elektroluxen som står i matkällaren... :) Flytta upp den på en hylla iaf.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Antagligen håller torra saker längre men det är på en tidsskala som är väldigt lång.

Du har platonmatta, helt riktigt. Listen som ska skydda så inte vatten uppifrån kommer in innanför platonmattan och väggen har släppt på många ställen och borde åtgärdas. Antagligen inte det som är problemet men du kan ju se om du ser något samband.

Hittar du inga fler brunnar är det nog bara att gräva om du vill veta varför det kommer vatten..

Men viktigast: Rädda elektroluxen som står i matkällaren... :) Flytta upp den på en hylla iaf.
Tack för svaret!
Ja precis så har jag sett att listen släppt där, det har den gjort på flera ställen. Men det borde väl absolut inte göra någon större påverkan än att det kommer in någon droppe då och då? Dessutom är ju fuktskadan längst ner vid grunden. I så fall hade det väl varit skadat högre upp? Men det är säkert en bra ide att sätta fast dom på något sätt...

Tror ni att brunnen på bilden ovan kan vara till dräneringen? Jag har inte en aning om vad den är till för. Brukar man ha en sådan brunn utan att ha dränerat också?

Och bottenplattan tar inte skada av att dräneringen inte funkar? Tänker ifall det rinner in vatten under huset då.
 
M
Ja det är förmodligen dräneringsbrunnen, kan ju va full med bös så vattnet från dräneringsrören inte rinner vidare.
Bara öppna och kolla
 
M Modski skrev:
Ja det är förmodligen dräneringsbrunnen, kan ju va full med bös så vattnet från dräneringsrören inte rinner vidare.
Bara öppna och kolla
Okej, så intressant! Ska absolut se om jag kan få upp den, hoppas inte jag behöver kapa stora lagerhäggen som syns.

Hur snopet vore det inte ifall 20 års fuktproblem skulle bero på ett igensatt rör som kan nås via en brunn...
Jag återkommer med uppdatering
 
  • Gilla
skorpan 1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.