Fick en halvfärdig gäststuga på köpet när jag köpte hus som håller på att färdigställas. Vid startbeskedet angavs att gäststugan skulle vara en komplementbostad vilket ställer krav på tillgänglighet (handikappanpassat). Dock så blir badrummet bara 1*2m och ritningarna godkändes så redan där har jag fått någon form av avsteg på tillgängligheten. Hur som helst, har knött in allt som behöver finnas och undrar om någon har tipps på förbättringar.

Ritning av ett litet badrum med mått, innehåller dusch, toalett och handfat anpassat för gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
otroligt trångt men frågan är hur det blir med dusch 70x90 istället?
Det ska helst vara 20 cm bredvid toaletten för att inte kännas tokigt
 
Har man en duschvägg som är 70 och en som är 90 då? Ser inte det konstigt ut? Jag tänker att när man inte duschar så kan man ju fälla in båda väggarna mot väggen vilket skapar mer luft bredvid toaletten.
 
Åsa Lund
Ok. Kanske inte blir någon höjdare, om du måste ha glasvägg. Duger inte draperi?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund
Tvättställ i hörnet ger lite yta på golvet.
Tänk på att man måste kunna byta tvättmaskinen om den går sönder, helst utan att ta ut alla andra saker.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Plocka ut tvättmaskinen är teoretiskt möjligt i alla fall även om det blir knöligt..

Finns inte så många snygga hörntvättställ tycker jag. Hade gärna haft en komod under som kan gömma vattenlåset samt avloppsanslutningen ifrån tvättmaskinen.
 
Det blir väldigt trångt.. har lekt med tanken att flytta ner ena väggen 50cm. Tyvärr sitter proppskåpet på andra sidan väggen men elen är bara dragen i huset men inte inkopplad i skåpet än. Ser ut som elektrikerna dragit ordentligt extra med längd så man kanske kan flytta skåpet 50 cm. Då får jag det här utseendet istället

Ritning av badrum med måttangivelser, inkluderar plats för frontmatad tvättmaskin under tvättstället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättmaskinen blir då en mindre frontmatad som man kan ställa under tvättstället. Tänkte mig "Claro Paketet" tvättställ som är 60*60 men då med plats för tvättmaskin under som sagt.
 
Kan man inte flytta väggen trots allt så kom jag på en annan lösning med Claro Paketet

Ritning av badrumsplan med mått, inklusive duschkabin, tvättmaskin och skjutdörr-lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då får man ett annat utseende på duschen. Bredare men smalare. Istället för dubbla svängdörrar så tänkte jag en skjutdörr som går över hela badrumet. Med denna lösning så kan man i alla fall ta ut tvättmaskinen om den pajar.
 
BirgitS
Det räcker med 80 cm bredd för toan så i förslaget i inlägg 7 kan du minska ner väggflyttandet från 50 till 40 cm, men att bara ha 70 cm som i det senaste förslaget blir nog väldigt trångt för knäna mm. och komma åt att städa.
 
Åsa Lund
För elsäkerheten behöver du ha en fast vägg mellan dusch och tvättmaskin. Om du sätter en på 70 cm blir det bara 30 cm att gå in i duschen. Trångt.
Om du flyttar väggen 20 cm blir det bättre.
Sätter du duschen längst in på väggen uppåt på ritningen blir det bra tror jag
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
För elsäkerheten behöver du ha en fast vägg mellan dusch och tvättmaskin. Om du sätter en på 70 cm blir det bara 30 cm att gå in i duschen. Trångt.
Om du flyttar väggen 20 cm blir det bättre.
Sätter du duschen längst in på väggen uppåt på ritningen blir det bra tror jag
Ok förstår din poäng med elsäkerheten. Men att flytta väggen 20 cm förstår jag inte? Vilken del av väggen skulle flyttas åt vilket håll?
 
Åsa Lund
För att få en öppning på 50 cm att gå in i duschen
 
BirgitS
Tror inte det räcker med bara 30 cm golvyta framför toaletten för att kunna resa sig utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.