Hej,

"om du känner dig osäker, ta in en elektriker".. ja, jag överväger det, samtidigt känns det som tråkiga hundralappar/tusen för en liten liten skitsak (tycker jag).

Jag tänkte att genom öppna den gamla och se hur den var kopplad skulle jag bli helt säker men så jag undrar om den är felaktigt gjord.

Här är den äldre inkopplade, lite dåligt ljus.
2 svarta, en jord (som knappt går se men den finns där)
1 blå till vänster och en brun..

Närbild på insidan av en gammal elektrisk installation med 2 svarta, 1 brun, 1 blå tråd och en jordanslutning i dåligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den nya..
Hand håller en eluttag med synliga kablar: två svarta, en grön/gul jordningstråd, och en blå och brun kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baserat på äldre kopplingen borde det rimligt vara blå/brun på samma ställe och svart i vilket som helst.
Lätt och enkelt, men är det så?
 
E
Logistikern Logistikern skrev:
Hej,

"om du känner dig osäker, ta in en elektriker".. ja, jag överväger det, samtidigt känns det som tråkiga hundralappar/tusen för en liten liten skitsak (tycker jag).

Jag tänkte att genom öppna den gamla och se hur den var kopplad skulle jag bli helt säker men så jag undrar om den är felaktigt gjord.

Här är den äldre inkopplade, lite dåligt ljus.
2 svarta, en jord (som knappt går se men den finns där)
1 blå till vänster och en brun..

[bild]

Här är den nya..
[bild]

Baserat på äldre kopplingen borde det rimligt vara blå/brun på samma ställe och svart i vilket som helst.
Lätt och enkelt, men är det så?
Hundra kronor får du knappt en kopp kaffe för idag. Hade du åkt till en främling en timme för dem summan?

Huruvida den gamla var korrekt inkopplad eller ej är väl mest av akademiskt intresse, nu har du ju troligen en ny mojäng som ska kopplas in, allra helst rätt.

Vad ska du koppla till vad, varför och hur hade du tänkt att detta skulle gå till?
 
E El-Löken66 skrev:
Hundra kronor får du knappt en kopp kaffe för idag. Hade du åkt till en främling en timme för dem summan?

Huruvida den gamla var korrekt inkopplad eller ej är väl mest av akademiskt intresse, nu har du ju troligen en ny mojäng som ska kopplas in, allra helst rätt.

Vad ska du koppla till vad, varför och hur hade du tänkt att detta skulle gå till?
Som vanligt på internet får man sällan svar utan folk vill diskutera löner, skatter och elbilar, vindkraft osv.. så vet inte varför svarar dig men notera att jag skrev hundralappar och inte en hundralapp. För möjligen 5 minuter jobb, plus framkörning är väl inte omöjligt komma under 1000kr..

Dina övriga, står i rubriken, induktionshäll. Som skall kopplas in i ett uttag i väggen som redan är på plats. Varför är för att laga mat..

men vi ringer och stöttar en elektriker imorgon, finns andra saker på huset kan be hen kika på då.
 
  • Gilla
hesamoddin
  • Laddar…
E
Logistikern Logistikern skrev:
Som vanligt på internet får man sällan svar utan folk vill diskutera löner, skatter och elbilar, vindkraft osv.. så vet inte varför svarar dig men notera att jag skrev hundralappar och inte en hundralapp. För möjligen 5 minuter jobb, plus framkörning är väl inte omöjligt komma under 1000kr..

Dina övriga, står i rubriken, induktionshäll. Som skall kopplas in i ett uttag i väggen som redan är på plats. Varför är för att laga mat..

men vi ringer och stöttar en elektriker imorgon, finns andra saker på huset kan be hen kika på då.
Jag har inte sagt att du inte kan klara detta själv. Men då behöver du ta reda på och besvara dessa enkla små frågor.

Kanske legendaren Bo Silvergs Spisbibel kan besvara din fråga annars. https://www.byggahus.se/forum/threads/vanliga-elproblem-nyttiga-laenkar.222966/#post-3373536
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
Det viktigaste här är inte hur proppen är kopplad, utan att hällen får rätt spänning. Eftersom vi inte vet vad det är för grejer du ska koppla, eller om du har alla trådar framdragna i ditt perilexuttag är det svårt att säga hur proppen ska kopplas.
Det finns goda möjligheter här att koppla fel (så att hällen får 400v istället för de förväntade 230v) så att hällen går sönder, så gör inget som du inte har stenkoll på.

Första steget är att studera gamla och nya hällens inkopplingsanvisning, därefter läsa på i Spisbibeln och sen räkna ut hur du ska koppla i ditt fall. Därefter kopplar du.
Eller ring elektrikern, men det var du ju redan inne på.
 
Logistikern Logistikern skrev:
Som vanligt på internet får man sällan svar utan folk vill diskutera löner, skatter och elbilar, vindkraft osv.. så vet inte varför svarar dig men notera att jag skrev hundralappar och inte en hundralapp. För möjligen 5 minuter jobb, plus framkörning är väl inte omöjligt komma under 1000kr..

Dina övriga, står i rubriken, induktionshäll. Som skall kopplas in i ett uttag i väggen som redan är på plats. Varför är för att laga mat..

men vi ringer och stöttar en elektriker imorgon, finns andra saker på huset kan be hen kika på då.
Förståeligt att du inte får konkreta svar här på ett internetforum med de knapphändiga uppgifter du gett oss
Inkopplingsschemat finns med all sannolikhet i anvisningarna
Sen måste du på något sätt reda ut vad du har i ditt existerande uttag
Var säker på att ingen här vill att du ska koppla fel och förstöra din häll och det är därför som vi ställer följdfrågor
 
U Uffe A skrev:
Förståeligt att du inte får konkreta svar här på ett internetforum med de knapphändiga uppgifter du gett oss
Inkopplingsschemat finns med all sannolikhet i anvisningarna
Sen måste du på något sätt reda ut vad du har i ditt existerande uttag
Var säker på att ingen här vill att du ska koppla fel och förstöra din häll och det är därför som vi ställer följdfrågor
Det var inte meningen att vara knapphändig, men jag stänger ärendet nu. Vi tar in en elektriker och kör lite varvet runt när ändå är på g.

I min naiva syn trodde jag att gul/grön var jord, därav alltid sitter är är jord.. och att det borde vara blå/brunt där det är blå/brunt på förra. Får hoppas att blir mer standard i framtiden, kan ju drömma..
 
E
Gul och grön kan mycket väl vara jord.
 
Vi brukar alltid, på förekommen anledning, rekommendera att kontrollera uttaget till att börja med, så att det finns en riktigt nolla där. Även om din gamla stickpropp har en ledare ansluten till N-stiftet så betyder det inte att din gamla häll använde nollan. Det kan vara en ren 400 V-häll även om det är osannolikt, där den blå ledaren ligger lös.

Vid inkoppling av nya nya stickpropp är det sällan en bra ide att titta på något gammalt. Sladden är modern med moderna färger, så dina slutsatser är visserligen goda, att blå är nolla och brun och svart faser.

Schematisk bild av en eluttagsanslutning med markeringar för N, L1, L2, L3, PE och ampere-begränsningar.

Men detta bör kontrolleras i hällen, om det går. Det ska åtminstone finnas en inkopplingsanvisning på undersidan. Vi vet ingenting om denna sladd och hur den är inkopplad i hällen. Det råder vilda västern inom spisinkoppling så man kan inte lita på nånting.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Och för att förtydliga en viktig sak
Lita aldrig på färgerna
Man kan aldrig vara säker på att det är inkopplat enligt gällande standard
Kan vara någon som inte har tillräcklig kunskap som gjort installationen (lägger ingen värdering ifall detbar en yrkesman eller en hempulare)
Har sett bra och dåliga exempel på installationer från båda kategorierna
 
Min nyinköpta elspis hade två klistrade lappar på baksidan som hjälp till inkoppling, en för 3x 400 V + jord och en för bygling till 2x 400 V + jord. Kanske sitter någon liknande lapp på din platta.
Mät upp med multimeter så att du är säker på att stickkontakten stämmer med den bild som tidigare gavs i tråden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.