hej, har tagit över en fastighet.
en släntbygd villa med källare plus övervåning. ca 120 m2 per plan. byggår 1978.
ingång och gårdsplan ligger på ovansidan

nu är bygnaden brandskadad och riningsarbetet är påbörjat.
min tanke är då att bygga upp en enplanare, använda grunden/källarvåningen som en torpargrund.

tomt, väg, grund.mark, vatten, avlopp, el och garage finns alltså redan.

alla trådar jag läser handlar om priser inkl det jag skrivit ovan, jag skulle vilja höra om någon kan dela med sig av priset för husbyggnaden.
har inga jättestora krav på hög standard men vill givetvis inte bygga ,med dåliga material.

har förflutet som hyvleriarbetare så trävaror till stomme etc borde gå att få bra rabatt på, men detta kasnke inte är den höga kostnaden..

även alla, ja alla verktyg och liknade finns i familjen. även skåpbil, släpvagn etc så hämtnig, städning och en del förberedeler och hjälp kan jag bidra till.
är dock inte snickare för fem öre....

så, kan någon bidra med sina kostnader från sitt bygge?

kostnader för material och arbetskostnad/hantverkartid.
kanske då främst hantverkartid då jag känner både snickare och elektriker och rörmockare som kan ge bra priser...

hoppas ni förstår min fråga och någon vill hjälpa mig:)

Mvh jon
 
verkar bli kort om svar,... men hur går man till väga om man vill hain anbud från firmor då?
kanske att be om det skulle göra att man kunde få bättre pris även på materialkostnaden?
 
Förhandla och specificera dina krav och bistå med ritningar så att de kan lämna korrekt anbud.

Går det inte att behålla gamla plattan och bygga på den?

Förstår inte hur man kan använda källare som torpargrund?
 
alltså, jag menar så klart att använda både platta och källarväggar.
bygga nytt bjälklag och en enplanare på det.....
 
måste väl kunna kallas torpargrund:) även om det är högre och har betongplatta :)

jaja, mycket jobba kvar med bara rivningen.. 240 kvadrat innnebär mycket sanering och ännu mer rivning. hoppas ,vara klar med det i vår iaf. sedan blir det spolning och vädring och täckning av grunden til ännu nästa sommar......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.