Hejsan!

Sökt och läst i tidigare trådar men känner att jag fortfarande har en del frågor utifrån hur vårt hus är beskaffat så jag provar att ställa egna frågor som dykt upp i samband med byte av kök.

Om huset: 1½-planshus byggt 1988. Osäker på vilken tillverkare det är som byggt huset men är tämligen säker på att det inte är ett lösvirkeshus. Stor takkupa ovanpå köket. Utbyggt med ny hall ca 2010 som gjort att en del av yttervägg blivit innervägg.

Det gamla köket är nu utrivet. Då det gamla kaklet också skulle bort följde gipset med I största delen av köket. Bakom gipset satt en fukt-spärr som inte var i så bra skick efter det att gipset revs ner så vi tog bort den plast som satt över isoleringen. Elektriker har varit på plats och utöver dragning i den vägg vi tagit bort plasten från fick han lov att göra ett par större hål i en annan vägg som också är yttervägg. Där har plasten också blivit skadad. Frågan är nu hur noga jag behöver vara för att se till att plasten blir tät igen. Helt tät har den nog aldrig varit sett till hur det såg ut kring befintliga dragningar av el och andra rör. Vidare uppfattar jag det som att plasten aldrig varit helt tät runt rummet. Det ser ut som att väggarna var prefabricerade och att plasten då överlappat varandra i hörnen, så att säga. Det fanns ingen invändig tejp eller liknande som tätade hörnen i alla fall, men jag antar att varje enskild vägg en gång i tiden var tät.

Lagt upp ett par bilder som visar hörnet, samt de hål elektrikern tagit upp på motsatt vägg/hörn. Lagt upp ett par 3D-skisser som visar vad som är yttervägg (rött), vad som är innervägg (grönt), tidigare yttervägg (lila), utbyggnad (blått). De mörkare delarna i de röda väggarna är var det finns genomdragningar för vatten, samt de hål elektrikern gjorde när han arbetade.

För att sammanfatta undrar jag hur jag ska tänka i det hörn som är exponerat, samt hur jag ska tänka där elektrikern fick ta upp hål. Har satt ny plast. I hörnet blev det två nya lager där det innersta lagret (mot rummet sett) är dubbelvikt och instoppat i hörnet. Nertill kan jag känna isolering om jag stoppar in handen en bit.

Fråga: Är det troligt att det arbete jag gjort med den nya plasten är tillräckligt bra sett till hur det var byggt innan? Vi har inte haft några problem med fukt som vi känner till sedan vi köpte huset 2016.

Fråga: Om jag skulle göra om arbetet med plasten, kan det då vara befintligt att tejpa den mot befintligt golv samt mot innertaket, och då se till att hörnet blir helt tätt? Tänker ej riva ner taket men det ska målas om. Nytt golv ska på, ovanpå den befintliga plastmattan, och det kommer att sitta taklister som täcker tejpen i taket i så fall. Tejpen kommer också täckas av färg givetvis.

Fråga: Hur bör jag göra där elektrikern tagit upp hål i väggen? Kommer ju inte åt att tejpa ihop någon plast bakom där han har jobbat? Kan förvisso ta upp större hål och försöka akta plasten.

Tack på förhand!
 
  • Renoverat kök med exponerad isolering, synliga rör, och öppen vägg där fuktskydd tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med vägg där elektriker gjort hål för installationer, synlig isolering och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av husplan som visar ytterväggar i rött, innerväggar i grönt, tidigare yttervägg i lila och utbyggnad i blått.
  • 3D-skiss av hus med markerade ytterväggar i rött, innerväggar i grönt, och utbyggnad i blått.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.