Hej!

Jag har vart ganska klar med hur jag ska bygga och lösa mitt bastubygge i min källare efter läst på lite, men efter att flera gånger ramlat över beskrivningar som säger att man alltid ska sträva efter att ha till/från-luft till samma rum blir jag väldigt osäker på min lösning. Bastuaggregatet är el.

Tanken är att jag ska använda mig av den redan befintliga frånluftskanalen i rummet för att få snurr på luften inne i bastun. Den sneda väggen är Tylös bastuvägg i glas med tillhörande glasdörr. Glipan under dörren är tänkt att använda som tilluft. Aggregatet skall inte vara längre än 50cm ifrån tilluft om jag fattat rätt.

Det är ca 215cm i takhöjd och tylös bastuvägg är ca 190cm vilket skapar ett "hål" ovan där jag har möjlighet att sätt utluftskanal för att få det i samma rum.
Dock blir ju inte utluftskanalen mittemot aggregatet som man skulle helst ha. Jag kan flytta aggregatet men då har jag ingen möjlighet att ta inluft från samma rum som utluften då aggregatet hamnar för långt ifrån dörrglipan... dilemman dilemman:p

Hur tycker ni att detta bör lösa på bästa sätt?
Gör jag fel om jag går vidare med mitt tänkta sätt?
Kommer paxfläkten motarbeta bastun i så fall?

Skiss av bastubygge i källare med elbastuaggregat, glipad dörr för tilluft, och befintlig frånluftskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är grymt tacksam för input från er i detta!

Tack på förhand!

Mvh
 
H HittePå skrev:
Hej!

Jag har vart ganska klar med hur jag ska bygga och lösa mitt bastubygge i min källare efter läst på lite, men efter att flera gånger ramlat över beskrivningar som säger att man alltid ska sträva efter att ha till/från-luft till samma rum blir jag väldigt osäker på min lösning. Bastuaggregatet är el.

Tanken är att jag ska använda mig av den redan befintliga frånluftskanalen i rummet för att få snurr på luften inne i bastun. Den sneda väggen är Tylös bastuvägg i glas med tillhörande glasdörr. Glipan under dörren är tänkt att använda som tilluft. Aggregatet skall inte vara längre än 50cm ifrån tilluft om jag fattat rätt.

Det är ca 215cm i takhöjd och tylös bastuvägg är ca 190cm vilket skapar ett "hål" ovan där jag har möjlighet att sätt utluftskanal för att få det i samma rum.
Dock blir ju inte utluftskanalen mittemot aggregatet som man skulle helst ha. Jag kan flytta aggregatet men då har jag ingen möjlighet att ta inluft från samma rum som utluften då aggregatet hamnar för långt ifrån dörrglipan... dilemman dilemman:p

Hur tycker ni att detta bör lösa på bästa sätt?
Gör jag fel om jag går vidare med mitt tänkta sätt?
Kommer paxfläkten motarbeta bastun i så fall?

[bild]


Är grymt tacksam för input från er i detta!

Tack på förhand!

Mvh
Går det inte släppa ut luften i duschen uppe i hörnet? Vi har två bastu. Den hemma har tilluft under dörr och frånluft i samma vägg. Ca 40cm till aggregat som inte sitter på samma vägg. I stugan ser det likadant ut fast ca 80 till aggregat från tilluft under dörr. Båda funkar bra och värme fördelas fint.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Går det inte släppa ut luften i duschen uppe i hörnet? Vi har två bastu. Den hemma har tilluft under dörr och frånluft i samma vägg. Ca 40cm till aggregat som inte sitter på samma vägg. I stugan ser det likadant ut fast ca 80 till aggregat från tilluft under dörr. Båda funkar bra och värme fördelas fint.
Hmm gillar din tanke, då jag inte satt fast Tylö bastuvägg än finns möjligheten att vända på kalaset och ha dörrglipan på andra sidan och således aggregatet mot ytterväggen, vilket gör att jag kan ha utluftskanal till duschen som du sa.

hmm väldigt svårt hur man ska tänka, för man vill ju gärna inte göra om skiten i efterhand :p
 
Ingen annan som har någon input, efter att ha läst ytterligare på forumet här känns det som att jag kan göra precis hur jag vill, det kommer ändå bli bra....

Har fortfarande inte riktigt förstått varför man måste hämta och släppa ut luft från samma rum?
Enda dåliga med att släppa ut luften utomhus är om jag förstått det rätt att man slösar med energin.
Sen läste jag detta från villalivet.se:
"En ann viktig sak att tänka på när det gäller ventilation när du ska bygga bastu är att utluftsventilen inte ska gå rätt utomhus eftersom det då kan uppstå en så kallad temperaturskydd"

Det jag är mest fundersam på nu är om Paxfläkten kommer motarbeta bastun på ngt sätt, den går ju att stänga av så sätt men hade vart gött att slipa tänka på den :).

Hade ju kunna göra som Kretikos prata på, men vill nog gärna slippa ha en ventil i duschen vid närmare eftertanke, pga att barnen kommer till 100% spruta in vatten där :p.



Vi hade nästan behövt en låst tråd här under bastu där ventilation endast diskuteras eftersom det är så viktigt men ändå ett så delat ämne i vad folk tycker och gör :).
 
Ok nu kommer jag lösa det på följande sätt:
Mina skisser är inte dom bästa så håll till godo :crysmile:
Förenklad skiss av ventilationsaggregat med märkta delar för inluft och utluft i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel skiss av en vägg med markerad utluftsventil och inluftskanal för ventilationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer bygga in följande ventilationskanal, skär ut i betongen och murar in kanalen innan jag börjar sätta upp bastuisoleringen :D.
Ventilationskanal av metall med anslutningsrör planerad för inbyggnad i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När du sätter utluften nära taket får du mycket skiktning på värmen i bastun, och du måste öka värmen för att få behagligt lägre ned. Därför sätter man ofta utluften längre ned, tex under laven, så att värmen går upp mot taket sedan ned i rummet och ut genom den lägre ventilen. Resultat blir mindre skiktning och jämnare värme i bastun.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Inget problem att ha utluft ut mot det fri, det fungerar bra-men att tänka på: 1)man ska ha termostaten borta från denna ventiler så att mätningen inte blir för låg (aggregatet går för varm då) 2) kallras om det är precis där man sitter. 3) denne riskerar att bli innluft då du har mekanisk utluft på bad=undertrykk och då kommer luften att bli sugd inn där motstånden är lägst. Då blir luftsirkulationen ofta: In från ventil på yttervägg och ut til badet från under dörr/venntil lågt.
Jag hade en sådan lösning i mitt förra bastu och det fungerar helt fint när man förstår principerna. i och med att jag planla utifrån detta så placerade jag ventilen ut i det fria över aggregatet-eller så nära som jag fick til. Då blandas den kalla luften i den varma som stiger up från aggregatet -går runt i rummet och ut til badrum under dörren där jag hadde glipa.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Hallå alla glada!

Tänkte jag bara följer upp hur det blev med ventilationen. I fall någon annan själ sitter å söker runt som jag .

Nu är det långt ifrån klart, så vi får se hur det fungerar i praktiken, men detta blev min lösning iaf. Utluften har jag inte tagit ur för än, men det är den svarta ringen uppe till vänster.
 
  • En ouppbyggd ventilation i ett under-renovering utrymme med gipsväggar, en dammsugare på golvet och en svart ring på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av ventilation i hörnet av ett rum med synliga ledningar och utskuren öppning i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i vägg och golv i pågående renoveringsprojekt, svart ring för utluft övre vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Hallå!

Nu har det gått en bra tid sedan jag posta en uppdatering, så tänkte runda av tråden med hur det blev.
Har nu haft igång bastun i ca 1år och allt fungerar hur bra som helst med att ha ventilationen på det sätt jag gjorde.
Slänger med ett par slutbilder.
Modernt basturum med stjärnhimmel, träbänkar, svarta stenväggar, och digital temperaturdisplay.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusmiljö med mörka färger, stenväggar, träbänkar, några ljusslingor i taket, och en papperskorg fylld med ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkt basturum med träbänkar och belysning, stenvägg till höger, lugn atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbastu med träbänkar, belysning, fönster och ljusslingor i taket som ger stjärnhimmel-effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Litengubbe och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Ambitiöst!
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
M Mmarcuss skrev:
Snyggt! Ambitiöst!
Tack, hehe ja det tog en jävla tid bara. Men är man glad amatör så får det la göra det :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.