Hur går man tillväga för att få till hörnen,ytterhörn, när man bygger med gips? Ska man ha väv på eller? ::)
 
Tjena! Du kan göra på dessa två sätt.Det finns en metallist som heter gyprochörn som fästs med spik eller skruv,finns även ett special verktyg som man slår fast med.Sen kan man även gipsa med papperskant mot papperskant,där man drar förbi den ena lite.Då får man en jämn och snygg kant som man spacklar mot.Lycka till!!!!!!!!!
 
Danogips HSK29 blir ruggigt fina hörn med.
en hörnprofil i stål som slås fast med specialverktyg men går även att skruva om man har något bakom att skruva i.
 
Gips och spackel står inte emot minsta smäll, men med dessa lister blir hörnet starkt, rakt och snyggt!
Dom slås som sagt på plats med ett fästverktyg på cc150 och fixeras permanent med spacklingen. Om man skruvar fast hörnen finns risken att skruvskallarna kommer i vägen när man spacklar, vilket annars underlättas väldigt med listen. Den har en liten "knöl" längst ut på hörnet, och knölens höjd motsvarar försänkningen på skivans kant.

Skenan:
 
  • hs_hb.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och fästverktyget, som kostar strax över tusenlappen. Detta läggs an med vinklarna på hörnet och sedan klappar man till med hammaren på gummikudden varpå de två hårdmetallpinnarna fälls in och tvingar in plåtflikar i gipsskivorna:

 
  • fastverk_hb_002.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips.
Om hörnet väntas bli utsatt rekommenderar jag att man drar ett par långa skruv eller dyckert här och där i listen (som även kan kallas hörnjärn eller hörnprofil).

Jag har varit med om att listerna släppt lite grann någon gång, men då har det varit hörn som varit rejält utsatta och barn i huset...
I de flesta fall räcker det dock att sätta dem med clinch-on.
 
Tack för svaren! Hmm...1000 spänn för ett verktyg som kommer att användas till 2 st "fullhöjds hörn+ 2 st hörn vid takkupan. Vanliga hörn lister av trä kanske kan va nåt, borde väl palla en hel del?
 
  • Gilla
Petrros
  • Laddar…
Köp listerna, men spika fast dom med pappspik eller liknande istället för att skruva fast dom. Spacklet hjälper som sagt till att fixera dom.
 
Går bra att skruva med vanliga gipsskruv, skallen på skruven är lägre än "nosen" på hörnet.
 
Vars kan man få tag på sån där ytterhörnslist till gips????
 
  • Gilla
Sorken1981
  • Laddar…
Nopert skrev:
Vars kan man få tag på sån där ytterhörnslist till gips????
Finns på i princip alla byggmarknader. Kolla att de är raka innan du bär hem dem.
 
Limma hörnet med PL400.. sitter som berg och kommer aldrig att lossna!!! :)
 
Sowerhill skrev:
Limma hörnet med PL400.. sitter som berg och kommer aldrig att lossna!!! :)
Det brukar jag göra.
 
Jag har satt en massa sån hör i mitt hus. Nu kommer vi till nästa problem. Hur skall jag göra med tapeter/väv? I ett rum kommer jag att sätta microlit och på andra sida kommer det att vara tapeter. dörrposten däremellan kommer inte att innehålla någon dörr så där har jag satt metall-hörn.

Kan jag sätta microlit runt hören samt skall jag dra fram tapeten ända fram till hörnet? Blir det ömtåligt då? Se bild http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/Stsf2eeR2WI/AAAAAAAABBw/gYjs6BLwN0M/s1600-h/IMG_0326[1]
 
Aluminiumvinklar på biltema för 5 kr/metern som skuts fast med häftpistol. Kan det vara något? Jag skall testa detta i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.