Hur hade ni gjort när det kommer till ytterhörn i badrum där det ska sitta granitkeramik;

- gerade hörn...

- list...

- annat?

Undrar

/PC
 
T
Enklast och snabbast är list (aluminium).

Annars om man har gott om tid så kan man skära plattorna med 45 graders vinkel och sätta mot varandra i ytterhörnet.
 
Jag brukar foga upp hörnet som bildas där plattorna möts med fogbruk och tvätta den snyggt rundad och detta brukar bli väldigt uppskattat.
Gillar inte själv dessa lister.
 
Håller med tank77, lister går fort och blir oftast riktigt bra! Fördelen med list är att man kan skära plattan även i ytterhörnet om väggen är sned. Det är svårt att göra gerade hörn om väggarna är sneda. Då krävs uppspackling före fuktskyddet, dvs mera arbete. Men i mitt tycke så ser gerade hörn proffsigast ut. Pauls sätt röstar jag ner, tyvärr. Passar bra på pizzerian, men inte i ett dyrt badrum med stora snygga plattor med minimala fogar. Storformatsplattorna är ofta 8-10mm tjocka och då blir det alldeles för stor fog att göra så som Paul föreslår.
 
T
Ardexsmitten skrev:
Håller med tank77, lister går fort och blir oftast riktigt bra! Fördelen med list är att man kan skära plattan även i ytterhörnet om väggen är sned. Det är svårt att göra gerade hörn om väggarna är sneda. Då krävs uppspackling före fuktskyddet, dvs mera arbete. Men i mitt tycke så ser gerade hörn proffsigast ut. Pauls sätt röstar jag ner, tyvärr. Passar bra på pizzerian, men inte i ett dyrt badrum med stora snygga plattor med minimala fogar. Storformatsplattorna är ofta 8-10mm tjocka och då blir det alldeles för stor fog att göra så som Paul föreslår.
Håller med dig om att Pauls variant är riktigt fult och ser budgetaktigt ut men om Pauls kunder är nöjda så ska vi inte säga emot:p

Smaken är ju som baken, delad..........
 
Tycker Rostfri L-formad kakellist är snyggt till mörkare plattor.
 
Ardexsmitten skrev:
Håller med tank77, lister går fort och blir oftast riktigt bra! Fördelen med list är att man kan skära plattan även i ytterhörnet om väggen är sned. Det är svårt att göra gerade hörn om väggarna är sneda. Då krävs uppspackling före fuktskyddet, dvs mera arbete. Men i mitt tycke så ser gerade hörn proffsigast ut. Pauls sätt röstar jag ner, tyvärr. Passar bra på pizzerian, men inte i ett dyrt badrum med stora snygga plattor med minimala fogar. Storformatsplattorna är ofta 8-10mm tjocka och då blir det alldeles för stor fog att göra så som Paul föreslår.
Dina lister bygger ju lika mycket om inte t.o.m mer... :x

Men visst, smaken är delad...

Dock har i princip alla mina kunder ratat dessa lister och hellre velat ha minimalt med fog så det smälter in bättre i helheten och inte blir så i ögonifallande...

Sen får ditt snack med pizzerian stå för dig men inga av mina badrum ser ut som några pizzerior kan jag be att få tala om... q(;^;)p;)
 
Tack för alla synpunkter,

det lutar åt att jag kommer att försöka att gera hörnen.

Måste dock finna en bra såg att hyra för ändamålet. Någon som vet något bra ställe i Stockholm där man skulle kunna hyra någon lämplig såg? Var idag förbi på Hyreshuset i Arninge (Täby) och de hade inget som var lämpat för ändamålet...

Tips på lämpligt ställe att hyra och vad för såg rekommenderar ni för ändamålet?

Tack på förhand

/PC
 
Tänk på att det är lättare att skada gerade hörn, räcker med att gå in med perfymflaskan eller vad som helst så har du ett trasigt hörn istället.
Kan vara rätt svårt att gera en del plattor så en bra precisions-såg är att föredra, (typ en sigma där man drar bordet)
Kolla om cramo har nått schysst då?
 
Paul, jag menade inte att vara oförskämd mot dej. Så som jag ser det, så är det fogen mellan kakellisten och plattan som gäller, inte hur bred själva listen är. Det var ett dåligt uttryck som jag tog, det där med pizzerian, sorry. Vi är ju båda yrkesmän, och jag vet att av dina tidigare inlägg att du kan det som behövs.
 
T
Ardexsmitten skrev:
Paul, jag menade inte att vara oförskämd mot dej. Så som jag ser det, så är det fogen mellan kakellisten och plattan som gäller, inte hur bred själva listen är. Det var ett dåligt uttryck som jag tog, det där med pizzerian, sorry. Vi är ju båda yrkesmän, och jag vet att av dina tidigare inlägg att du kan det som behövs.
Du får ta det lite lugnt med Paul, han är en känslig kille;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.