Har en sommarstuga där vi för flera år sedan bytte fasad. All liggande panel byttes ut men felet gjordes när vi inte satte ett mittenbleck på skarvarna. Finns det något sätt att idag foga skarvarna istället för byta hela fasaden igen? Känns onödigt dyrt men kan ta att det estetiskt inte blir det snyggaste, tänkte om man kunde foga och måla om.
 
  • Fasaden på en sommarstuga med utbytt liggande panel där skarvar markerats med röda cirklar, indikerande behov av fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du när du säger "Mittenbleck"?!

Jag har liggande fasad - Målad innan montage, och målad efter montage. Kortskarvarna stör mig inte trots att dem finns där, det blir bara så, färgen skyddar kortskarvarna på samma sätt som den skyddar hela panelen....
Kladda med fog på panelen kommer nog att störa mer än att bara måla om....

Spikskallarna tyder på att ni inte målat efter montage. Stryk hela stugan så skall ni se att både skarvar och spikskallar tynar bort till stor del.
 
Nej jag menar att vi inte kapade alla brädor lika långa och satte en mittenbräda som skyddar skarven från fuktintrång. Jag tänkte primärt att fylla igen skarven och måla ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.