Vår ytterdörr (70-talsdörr) är trög att öppna och stänga. Har förstått att man ev. behöver en gångjärnsriktare för att vinkla rätt den. Dock upplever jag inte att dörren är sned.
Kan det vara något annat som gör den svår att öppna. Tittar man på tröskeln så skrapar det i mitten. Ska man slipa tröskeln?

Har ni några förslag på åtgärder?
 
  • Halvöppen dörr, smidesjärn dörrmatta, trätröskel, svart matta inuti, grus utanför, detaljerad design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man lär ju börja med att titta varför den kärvar/går tungt? Hur ser springorna ut runt om ? Kan man se att den hänger snett? Ibland kan som sagt trösklar bukta lite uppåt och släpa i och är det enbart där det träter så får man ju angripa det på nåt vis.
 
  • Gilla
Sabine Sundström1
  • Laddar…
M
Fenomenet är inte helt okänt när luften blir fuktigare på sommaren. Jag har en ytterdörr i teak från 70-talet som varje sommar blir tajtare att stänga. Vissa källardörrar blir likadana. Ytterdörren fick jag bända lite i gångjärnen en sommar, en källardörr fick jag kroka av och lägga en bricka på ett gångjärn för att höja upp den några mm.
 
  • Gilla
Sabine Sundström1
  • Laddar…
Att tröskeln bågnar på mitten är inte ovanligt den vanligaste orsaken är att det inte finns någon fog vid tröskeln så skräp och fukt kommer in under tröskeln och den bågnar.
Om du har plats så höj dörrbladet lite så fungerar det förhoppningsvis igen, slitringar eller justeringsbrickor används beroende på gångjärnstyp om det inte är justerbara.
 
  • Gilla
Sabine Sundström1
  • Laddar…
Hej, kan inte hjälpa dig med frågan men undrar så var du köpt dörrmatta/ fotskrapa någonstans. Är ute efter något liknande.
 
O Oxymoron skrev:
Hej, kan inte hjälpa dig med frågan men undrar så var du köpt dörrmatta/ fotskrapa någonstans. Är ute efter något liknande.
Vet faktiskt inte. Den kom med huset för 8 år sedan. 😂 Kan tänka mig Bauhaus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.