Kort o gott, kan jag använda en ytterdörr som förrådsdörr för ett kallförråd?

För- och nackdelar?

Frågan ställs då kallförrådsdörrar på byggmax,Bauhaus kostar ca 1300:- obehandlade och jag hittade en vanlig ytterdörr på Bauhaus, Ystad 9*20 för 1995:- (vitmålad). Den har samma modulmått som jag tänkte köpa som kallförrådsdörr.
 
Redigerat:
S
skullle väl gå. eventuellt att den blir fuktskadad på insidan
 
Javisst, bästa sorten ,kommer hålla längst. Förrådsdörrrars kvalitet kan variera mycket.
 
SBH skrev:
skullle väl gå. eventuellt att den blir fuktskadad på insidan

Varför skulle den bli fuktskadad på insidan, det är ju samma temp inne som ute i mitt blivande kallförråd/friggebod?
 
S
beror väl på hur den är målad på insidan. den skall ju vara likvärdigt målad insida och utsida. men finns dom med billigare färg på indida
 
SBH skrev:
beror väl på hur den är målad på insidan. den skall ju vara likvärdigt målad insida och utsida. men finns dom med billigare färg på indida
Jaha, ok.
Hur vet man det då? Tvivlar på att säljarna på Bauhaus kan svara på den frågan. Dörren jag tittar på är iaf av market Safco doors.
 
S
dansk dörr verkar vara samma färg ut och insida
 
Så då är det bara att köra på ytterdörren då?
 
Jag köpte en billig ytterdörr på Bauhaus (kanske är samma) för något årsedan, 2200kr som jag satt i mitt kallgarage och den är kanonfin fortfarande trots massiv kondens på på insidan. Dock var det en enklare låskista iden så man får tänka till när man köper handtag och lås så det blir rätt (jag har rund d12 cylinder och då kan man inte få vred på insidan bla.).

Dörren är ett kanonköp inte tu tal om det.
 
S
Corpes skrev:
Så då är det bara att köra på ytterdörren då?
jo. det hade det ändå varit vem bryr sig. hur insidan ser ut. är ju bara förråd
 
Ja men vill inte att dörren ska ruttna inifrån även om det "bara" är en förrådsdörr.
 
Varför blir det så mycket kondens?
 
Det fungerar säkert utmärkt, har sett den i många förråd och aldrig sätt någon som visat tecken på att den tagit skada av att sitta i kallförråd.
Har även sätt dem i massa fritidshus som står ouppvärmda mesta delen av året.
Jag hade definitivt testat med en sådan dörr, de är bättre än en dåligt behandlad förrådsdörr.
 
S
Klicka skrev:
Varför blir det så mycket kondens?
beror ju på va du ställer in. är ju inte bara torra saker förmodlingen.
 
Japp, ställer man in in blöta bilar blir det väldigt väldigt blött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.