Hej! Vi har upptäckt att ytterdörren inte sluter tätt ner mot golvet på handtagssidan. Gummilisten verkar okej men däremot ser det ut att vara något mindre utrymme på gångjärnssidan där nere jämfört med uppe så vi gissar att dörren hänger lite snett och behöver justeras. Jag blir dock inte klok på om det enklaste är att göra något med gångjärnet där nere eller om det är enklare justera karmskruvarna. Och om det är karmskruvarna, är det då främst den längst ner på gångjärnssidan eller den längst ner på handtagssidan?
Laddar upp bild på glipan, motsatt sida och på gångjärnet.
 
  • Närbild av en blå yta bredvid en smutsig vit vägg, med kontrasterande färger och texturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit dörrkarm och en del av en blå dörr med textur och synliga bruksspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förslitna skruvar på en dörrlås-stolpe, nära kant, vit dörrkarm och blå dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lossa fästskruvarna sedan bör du kunna justera justeringsskruvarna (torx) för att flytta dörren i sidled sedan drar du åt fästskruvarna igen.
 
1 123abc skrev:
Lossa fästskruvarna sedan bör du kunna justera justeringsskruvarna (torx) för att flytta dörren i sidled sedan drar du åt fästskruvarna igen.
Tack för svar! Vill bara dubbelkolla så jag förstår rätt: det är den översta och understa skruven på min bild som är fästskruvar medan de två som är i en halvmåne är justeringsskruvar? Behöver vi göra något med de två små skruvarna som sitter mellan dessa eller dem lämnar vi som de är medan vi justerar?
 
De fyra stjärnskruvarna (pozidriv) är fästskruvar och ibland kan även karmstiftet vara en del av infästningen.
De två mindre torxskruvarna är justeringsskruvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.