Jag ska sätta upp en innerväg i mitt vidbyggda garage för att dela upp det till en groventre och en garagedel. Det kommer bli en ny ytterdörr i innerväggen för att kunna gå mellan groventren och garage delen.
Hade tänkte regla upp med 45x95 men frågan är om det blir rangligt och om det räcker för att hänga en ytterdörr i eller måste jag gå upp till grövre virke?

Fråga två... finns det nån standard på hur djup en ytterdörrkarm är? Har fått för mig att dom är 120mm.
Dörren ifråga blir antagligen en "Gränna" från Byggmax eller liknande.
 
Jag brukar sätta ihop två reglar där det ska hänga en dörr. Då blir det stadigare.
 
S
det brukar funka med bara 45.och så klart kan du gå upp i virke.
väggen blir ändå förstärkt med skivor och panel och eventullt extra skruv regler
 
Karmdjupet på ytterdörrar är oftast 105mm.
 
ok, då får det bli 95 som jag tänkt.
Ska man höja dörrkarmen något när det är mot en garagedel, kanske ställa den på en 45:a för att få upp den lite eller ska jag ställa karmen direkt på betongplattan (med syllpapp under)?

Det blir endast ett vanligt garage, ingen tvätthall eller liknande. Den blötan som blir är nog endast smältvatten från snö osv. Golvbrunn finns mitt i garagedelen. Lutningen är bra ca 1m runt brunnen sen är det dock rätt platt.
 
Tjocklek på karm vara allt från 92mm, 105mm eller 110mm. beror vilken tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.