Jag vill installera en robust ljuddämpande dörr mellan vardagsrum och ett sovrum. Dörrar verkar vara som mindre konstverk om man tittar på dörrdesigners websidor som helst undviker att nömna pris. Det låter mycket mäklarannons om dörrförsäljarna. De flesta ljudklassade dörrar är ganska dyra.

Kan man ta en standard ytterdörr inne? Typ http://www.bauhaus.se/yd-ystad-m9x21-hoger.html

Är det olämpligt att ha en tjock dörr mellan rum eller är det bara ansett som fult? Ett 62 mm tjockt dörrblad med isolering för under 2400 inkl karm låter som ett klipp för en solid dörr. Tänker jag helt fel?

Barnen och pappa har lite olika dygnsrytm :-o
 
Det enda hindret jag ser är att din ventilation kanske behöver ha någon form av flöde genom dörren (mellan dörr och karm eller överluft, typ).

Möjligen kan också tröskeln vara hög, dvs "icke tillgänglighetsanpassad" men det är väl ett mindre problem i de flesta fall.

Utseendemässigt måste du ju hitta något som passar.
 
Ventil bör inte finnas i dörren eller mot vardagsrummet om nu det skall vara ljuddämpat. Bättre då att sätta in en väggventil som går till annat rum.
 
Bra synpunkt med ventil, jag måste sätta ventil i ytterväggen för att få ordentligt med uteluft till sovrummet. Tröskeln blir inga problem, det är 5 cm nivåskillnad idag så det kan bara bli bättre. Karmen får ju "fel" typ av gångjärn så att nästa ägare kanske får svårare att byta till snygga design-innedörrar efterhand som modet växlar. Ska kolla på dörr idag och se om det se för klumpigt ut.
 
En vanlig massiv ytterdörr dämpar ca 30 dB, den för 2400 har troligtvis frigolitfyllning och det dämpar sämre.
En massiv 40 mm innerdörr med juste tätningslist klarar också ca 30 dB.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.