Hej.

Någon kunnig som vet hur man löser så att ytterdörren livar med fasaden utan gångjärnen ”nyper”. Det exempel jag sett är med dolda gångjärn men på denna bild ser det ut att vara vanliga gångjärn.

Med vänlig hälsning,

Johan
 
  • En ytterdörr och fasad med synliga, traditionella gångjärn på ett trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog kolla gångjärnen på den dörrmodell du är intresserad av men min spontana tanke är att många dörrar med synliga gångjärn har en modell som tillåter i princip att dörren öppnas nästintill 180 grader om den livar med fasaden. Lite grovt så bör ju tappen på gångjärnet sitta på halva tjockleken ut från den undre panelbrädan vid en lockpanel om man bara ser till panelen och inte annat som kan hindra rörelsen
 
M myrstack skrev:
Du får nog kolla gångjärnen på den dörrmodell du är intresserad av men min spontana tanke är att många dörrar med synliga gångjärn har en modell som tillåter i princip att dörren öppnas nästintill 180 grader om den livar med fasaden. Lite grovt så bör ju tappen på gångjärnet sitta på halva tjockleken ut från den undre panelbrädan vid en lockpanel om man bara ser till panelen och inte annat som kan hindra rörelsen

Jag kommer att ha stående springpanel på mitt bygge vilket gör att det bör bli svårt ? Det kanske bygga på ett lager med panel på dörren om gångjärnen håller .
 
N Nordjohan skrev:
Jag kommer att ha stående springpanel på mitt bygge vilket gör att det bör bli svårt ? Det kanske bygga på ett lager med panel på dörren om gångjärnen håller .
tjockleksmässigt blir det samma som vid lockpanel. Att sätta panel över hela dörren blir ju en del vikt dock vilket hade kanske hade varit mindre än vid lockpanelen med antagandet att du där endast satt lockdelen på en annars slät dörr
 
Då får jag dra ut karmen så pass mycket att jag kan gå med panelen i liv med karmens ytterkant ? På bilden ser det ut som att lockpanelen täcker kanten på karmen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.