Är det någon som har ytterdörrar från Snickarglädje - eller har något att säga om deras produkter? De tillverkar även fönster, fönsterdörrar osv. www.snickargladje.com
Vi har länge letat efter ytterdörrar som känns "rätt" - och hittade en modell på företagets hemsida som vi älskar. :)
Blev dock lite konfunderad då det står "Observera att våra ytterdörrar kräver ett tak ovan!" Kräver inte alla ytterdörrar det - eller är dessa extra känsliga? :( Då de är betydligt dyrare än alternativen vi kikat på, vill man ju ha en dörr som håller i många många år för de pengarna. Två av dörrarna skall dessutom sitta på husets mest väderutsatta gavel...
 
Vi har köpt våra fönster från Snickarglädje och vi är mycket nöjda med alla delar. Snickeriet och måleriet är fint, virket är superfint, priset bra och servicen topp (vi fick tex jättefina extra ramar för myggfönster till varje fönsterpar utan problem) .
Om dörrarna: Ring och fråga! jag tror att det är så att färg och trä alltid tar stryk i utsatta lägen, men en lackad dörr håller kanske ett snäpp bättre än en linoljemålad?
 
Jag tror att det har mer med konstruktionen att göra.
Snickarglädjes dörrar har en mängd skarvar på utsidan där vatten tränger in om det regnar direkt på.
Exempelvis Swedoors dörrar är skarvlösa i speglarna.
De moderna dörrarna är plastiga och inte lika vackra.
Välj Snickarglädjes eller motsvarande och fixa ett snyggt tak.
 
Massivt virke har en tendens att spricka och slå sig när det blir fuktigt.

Speglarna på enklare dörrar är gjorda i skivmaterial.
 
Tack för era svar!
Jag pratade med dem igår och fick offert på dörrarna vi ville ha.
Visst blir det mer skarvar med lösa fyllningar och äkta speglar än om dörren är "fuskdekorerad" i mdf, men måste detta begränsa livslängden på dörren? Förr i tiden fanns det ju bara massiva trädörrar och de verkade ju vara hyfsat långlivade...eller har jag fel?
Om man vårdar dörren, sköter underhåll med färg osv - kommer vi ändå få problem tror ni?
Vi vill ju renovera gediget och välja material med omsorg - men det måste vara praktiskt också...

Apropå entretak skall vi naturligtvis ha det, problemet är att vi inte hittat någon modell som passar in. De tak som sitter på det stackars huset idag ser ut som tickor på ett sjukt träd;), vi vill ha något som smälter in och inte sticker ut dvs lite diskretare. Men samtidigt kan vi ej kompromissa om funktionen. Vi har en duktig plåtslagare som vi nog tänker anlita, men först måste vi åtminstone ha en skiss på hur vi vill att det skall se ut. Har ni förslag på fina entretak får ni hemskt gärna posta länkar eller bilder :)
 
Sätt in en bild på huset och på entren vore det bästa..
 
Vi satte in två ytterdörrar från snickarglädje i vårt förra hus och det blev verkligen jättefint. Vi fick dörrarna precis så vi ville ha dom både vad gällde utformning och mått och det blev knappast dyrare än en "fabrikstillverkad".
En av dörrarna som var utsatt för regn o s v och inte hade något tak, svällde dock i nederkanten, så rekommendationen att ha tak över skall tas på allvar. Våra dörrar tillverkades också någonstans i baltikum - behöver inte vara något problem givetvis.
 
Men det här med att dörren sväller - gör den alltså det även om den är noggrant målad?
Det känns ju som att man måste ha ett enormt entretak/sluss för att skydda dörren mot minsta regndroppe?:S Jag menar - det blåser ju i olika riktning, ibland kan det ju regna nästan rakt in i näsan på en...

Här är en bild från i helgen på huset, lite svårt att se när byggställningen är ivägen kanske :blushing: Denna sidan är väldigt vind- och väderutsatt pga sitt nordväst(?) läge. Eterniten tas bort och de moderna fönstrena med fuskspröjs åker väck liksom dörrarna från SnickarPer. En dörr, sidoentren, är efter trappan till vänster. Den andra dörren, till groventren/tvättstugan, syns bättre på bilden. Nu är de tidigare entretaken rivna men de var gigantiska, av typen man kan köpa färdigt på byggvaruhus. Sadeltak med någon konstig dekoration i mitten. Jordhögen till vänster är en rosrabatt med gammaldags rosor.
Vi funderar på ett smäckrare plåttak eller eventuellt tegelpannor. Vi kommer byta ut taket (betongpannor idag) mot lertegel på sikt, men det kommer ej hinnas med förrän om ett par år.

r0w2rl.jpg

Här är en bild på den andra gavelsidan som vi gjort iordning, så här kommer alla sidor på huset se ut efter sommaren. Det är alltså stående - liggande - stående panel. Fönster SP Kultur Exklusiv. Sidovindsfönstren liksom det i nock var vi tvungna att ta bort för att kunna få en hållbar planlösning på övervåningen.
30v0u8x.jpg

Kom gärna med förslag på entretak som kanske kan passa in!:)
 
Vi beställde 7 fönster av honom och spröjsen på 3 av fönstren var fel monterade och satt alldeles för lågt. Eftersom vi fick fönstren i januari och dom skulle monteras nu i maj så upptäcktes det inte direkt. När vi reklamerade dom så möttes vi bara av en arrogant stil och förklaringar om att det är så man gör osv, trots att det inte stämmer med beställningen. När vi efter mycket om och men så frågar vi om han kommer att åtgärda felet eller inte så säger han att han skulle ha fixat det om vi hade hört av oss inom 8 veckor men eftersom vi hörde av oss efter 9 veckor så tänker han inte göra nåt.

Jag skulle rekommendera dig att vända dig till nån som tar ansvar hela vägen.
 
Jag vet. Jag har studerat den nu. Problemet är att vi har köpt via den firman som ska montera dom och då gäller köplagen istället, man kan inte vända sig till ARN då. Men jag jobbar på det.
 
Vi har beställt våra dröm-dörrar och väntar nu spänt på att de skall levereras!:)
Vi har inte haft några som helst problem med servicen eller bemötandet på Snickarglädje - de är jättetrevliga och svarade på alla frågor vi hade.
Tyvärr har fasadarbetet blivit försenat eftersom den dubbelfasspont vi använt till de liggande partierna är svår att få tag på - och det snickeri som hade det i lager förra sommaren då vi gjorde andra gaveln, inte längre har den dimension vi använde i lager.:(
Igår var plåtslagaren emellertid här och vi bestämde oss för att ha valmade plåttak över dörrarna. Hoppas och tror att det blir jättefint - samt att det skyddar de vackra dörrarna ordentligt.

Kommer lägga upp bilder på slutresultatet så fort panelen och dörrarna sitter uppe!
 
Han var jätte trevlig i sitt bemötande tills vi påpekade att det inte var enligt ordern. Fönstren är jätte fina (bortsätt från dåligt kulturglas och att spröjsen sitter fel). Dörren är även den jätte fin. Men när man gör en så stor beställning så väntar man sig inte att nån ska skita i att åtgärda felen bara för att man hör av sig som han själv uttryckte 9 dagar för sent. Mitt tips är att inspektera väldigt noga innan ni betalar fakturan.
 
Tror ni gjorde ett bra val! Vi satte in dyra moderna dörrar utan skarvar, just för att vi var oroliga för hur trädörrarna skulle klara väderpåfrestningarna och kyla. Det slutade med att de nya dörrarna råkade få någon liten spricka i lacken, och då tog skivmaterialet in vatten som gjorde att dom svällde och sprack ännu mer, så nu har vi köpt gamla dörrar i massivt trä som vi ska måla med linoljefärg och sätta in istället. Dom går iallafall att renovera om dom slits :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.