Vi bytte ytterdörr i höstas, en snickare gjorde jobbet. Dörren har suttit bra i våg men senaste veckorna har den varit trög, och jag ser nu att den tar i karmen längst upp till vänster, på handtagsidan. Det är ingen kvalitetsdörr tyvärr utan mer åt budgethållet, vilket jag ångrar idag.

Men till frågan, hur rätar jag upp den? Karmarna är ju fortfarande raka. Man ser att springan på vänster sidan är störst längst ned, och på höger sida störst längst upp.
 
  • Nyinstallerad ytterdörr som tar i karmen på handtagsidan längst upp till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stängd ytterdörr som tar i karmen upp till vänster, synlig ojämn springa längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Nu gissar jag vilt här, men det borde gå att skruva loss en bricka på toppen av gångjärnen, sen borde det finnas en insexa under som du skruvar på, det borde funka att justera dörren med. Alternativt är en gångjärnsriktare som man bryter med på gångjärnet för att justera.

Ibland finns det också justeringsmöjligheter där gångjärnet är fastskruvat.
 
L lingonlingon skrev:
Nu gissar jag vilt här, men det borde gå att skruva loss en bricka på toppen av gångjärnen, sen borde det finnas en insexa under som du skruvar på, det borde funka att justera dörren med. Alternativt är en gångjärnsriktare som man bryter med på gångjärnet för att justera.

Ibland finns det också justeringsmöjligheter där gångjärnet är fastskruvat.
En justerbar insexa skulle ju vara perfekt, jag ska kika på det!
 
Vad är det för märke på dörren?
 
Det är inte jätteovanligt att en del dörrar hänger sig så då dom är lite tunga för gångjärnen, du kan knäcka gångjärnet lite och hoppas att det håller.
Förr satt ofta 2st gångjärn nära varandra högt upp på dörrbladet men nu mer sitter det uppe och på mitten istället.
 
L lingonlingon skrev:
Vad är det för märke på dörren?
scandidoor torp
 
Tyvärr var insexan redan maximalt inskruvad.. då är det bara böja gångjärnet kvar? Vet inte om jag vågar, man vill ju inte paja hela dörren.
 
Sent utfört arbete, men för info köpte jag i vintras en gångjärnsknäckare. Knäckte till lite så blev det perfekt!
 
  • Gilla
lingonlingon och 1 till
  • Laddar…
tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Sent utfört arbete, men för info köpte jag i vintras en gångjärnsknäckare. Knäckte till lite så blev det perfekt!
perfekt att du uppdaterar! Har samma problem med min Scandidoor Torp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.