Hej,

Ville bara ställa frågan om vilken slags strukturputs som är bäst som ytskikt. Tänker satsa på mineralull med tunnputs, men blir osäker vilket ytskikt som är bäst. Silikat, kalkcement eller silikonharts ? Har någon erfarenheter som Ni kan dela med Er så blir jag väldigt tacksam !

mvh,
Tom
 
Om du väljer tunnputs... :-/ så kan du inte välja kalkcement (med mindre än att det är en massa plast i den, och då är det inte längre kalkcement).
Alternativen är akryl/plast (förekommer under en massa olika betäckningar... styrenakrylat, dispertions-, polymerdispertion mm.), Silikonharts och Silikat.
De två sista är kvalitets varianterna - jag föredrar silikat, men det kan vara hugget som stucket.
Alla är organiska = innehåller stora delar plast men bindemedlet i silikat varianten är i varje fall mineraliskt.
 
Hej igen,

och tack för svar LyckeK. Blir lite orolig över din inställning till tunnputs... Kan du förklara lite vad som gör att du föredrar tjockputs?

Rörande färgen så har putsfirman liksom du, föreslagit silikat. Så det kör vi på. Nu gäller det bara att bestämma färg...

mvh,
Tom
 
Som jag har skrivit tidigare, så är jag en "tjockputsare" dvs. jag tror mer på en puts som kan ta upp och avge vatten fritt... det kan aldrig bli fel...
En tunnputs skall hålla vattnet ute, men om det kommer in bakom putsen har det stora svårigheter att komma ut igen. Ytputs och färg släpper bara igenom fukt i ångfas, tjockputsen släpper också ut fukt i vätskefas. Det krävs mycket värme för att omvandla från vätska till ånga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.