Hej!

Skall renovera köket i vårt hus. Vårt hus renoveras efter hand och vi har en ganska avskalad stil med vita väggar och ekgolv. Köket kommer ha ekparkett, vitt tak och inredas med vita skåp och luckor med dolda handtag. Sockel av rostfritt och bänkskiva av Svart granit. Ugn och micro i högskåp med rostfria detaljer. Kyl, frys och diskmaskin helintegrerat. Köket kommer vara ett rent arbetskök utan matplats. Pga. fönster finns där inte plats för väggskåp utan eventuellt någon hylla. Modern, uppåtriktad, vägghängd spisfläkt i rostfritt kommer sitta i ena hörnan av köket.

Vi har svårt att bestämma oss för vilket väggmaterial vi skall välja. Det blir väldigt mycket vitt med helintegrerade vitvaror Vi har diskuterat vit kakel hela vägen upp till tak men är rädda att det skall bli för mycket duschrum. Vi har snackat målad vägg med glasskiva som stänkskydd. Har du några tips på hur vi skall göra med väggen över bänkskåpen?

Bifoga nån bild. Ser dock att luckorna ser gråa ut. VI skall ha helvita luckor dock inte högblanka.

Mvh & tack!
Magnus
 
  • kök 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej Magnus,
Det ser inte ut att vara så väldigt stora väggytor så känsla av duschrum blir det inte, enligt mig. Om ni vill ha det sådär stilrent och ha en enkelhet i er bas så kan man mycket väl ha kakel ända upp. Det som spelar roll är ju vilket vita kakel ni väljer. Storlek, tjocklek, matt, blank, formen. Såhär rakt upp och ner lite snabbt tycker jag det kan vara fint med ett matt kakel 10X10cm med vit fog som man bara anar. Denna storlek för att det helst inte ska bli så att man måste dela av kakelbitarna utan sätter det så jämnt det bara går runt fönster och vid avslut. Detta kräver en duktig kakelsättare, som lägger tid på att göra just detta.
Alternativt att man ritar upp exakt hur det ska sitta+fog för att undvika att dela.
Viktigt att finna rätt nyans av vit fog.
Ett annat alternativ som är fint och som jag sett just nu är att man gör en låg kant av kakel eller av samma som bänkskivan som är 20-25cm hög. Det räcker många gånger för stänk om det inte går alltför vilt till i köket. Det är enligt min erfarenhet väldigt individuellt hur tolerant man är för detta. Somliga vill ha absolut 100% "städvänligt" och några tycker att det estetiska ändå får styra i någon detalj.
 
Tack för ditt svar. Det stämmer som du skriver att där inte är så mycket väggyta. Och vasken är vid fönstret så där kommer ändå inte vara något stänkskydd. Jag var själv inne på vita 10x40 blanka plattor. På denna länk finns en miljöbild från Hide-a-Lite. Den hittade jag när ja letade belysning till köket. Lite mer värme kan man önska dock. Funderade på ett grunt hyllplan på väggen i ek för att få upp golvet och lite värme. Vad tro du?

Vad skall man tänka på gällande belysning? Jag tänkte liknande belysning som på bilden där man grupperar för att inte få taket så "stimmigt" av alla spottar. Men någon effektbelysning kanske man skall få in. Vanligtvis så har man dessa under överskåpen. Vad tror du om någon vägglampa som slår ljus upp och ner? Någon kul effekt i form av ledlist under bardisk eller vid sockel tänkte jag oxå.
 
Hej igen,
Ja, det kan bli fint med de plattorna med, bara de sätts och kapas på ett sätt som bär jämnt och snyggt. Ett grunt hyllplan i ek kan bli bra med och att man isåfall låter det löpa över hela väggen. Fina vägglampor som slår ljus upp och ner blir mycket fint. Finns kuber, typ 10X10cm te x. Och, jag håller med om att det också är effektfullt att ha ledlist på någon väl vald plats.
 
Hej
Vi håller på att bygga hus och hade samma funderingar kring "stänkskyddet" över köksbänken. Vi kunde inte se något kakel alls framför oss som hade blivit snyggt. Så vi lät helt enkelt graniten fortsätta upp på väggen 30 cm.. Ingen fog att hålla rent och i vårt tycke väldigt stilrent.

Mvh
 
Och spottar kan man sätta i rader eller som ojämn stjärnhimmel eller i grupper alltefter smak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.