Nyfunkisvilla i svart puts (foto+teckning) - planerar nu för trädgården.

Funderar på entrégång med svart skiffer samt en mur klädd i sådana plattor.

Sökt på nätet men hittar inga svarta plattor (mer åt grafit).

Är det någon som vet var man kan få tag i sådana - till vettigt pris?
 
  • skiffergng.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
'Äkta' skiffer är ju inte helsvart annat än när det är vått. Vår mörkaste stensort är diabas och den är också ganska grå när den är torr. Till ditt mörka hus tycker jag att det blir snyggare med inte alltför svart stenläggning - men det är ju ett personligt tyckande naturligtvis.

Du kan däremot få en svartare yta genom att använda en polerad sten - men det blir nog okristligt dyrt.
 
Hmmm....och TACK!!!!!!

Men om man VILL ha svarta gångar (förutom diabas) - hur gör man då?

Förslag? (Asfalt inte akuellt!)
 
Jag har också ett mörkgrått hus men denna färg dämpas av träkonstruktioner längs långsidorna. Så småningom hade jag tänkt mig diabaskross - men endast på ytor som man inte ska beträda. Diabaskrosset är väldigt kantigt och hårt så det är olämpligt för gångytor - och jycke med rosa trampdynor.

;D Jag förstår att du VILL - vi har ju alla idéer som vi vill förverkliga och jag tycker därför att du ska hålla fast vid ditt VILL ;). Jag inbillar mig att du har större chans till svart om du väljer något i grusväg. Kolla först med stenhuggerierna och sedan med grusleverantörerna. Det är också möjligt att du kan finna mörkare infärgade betongplattor.
 
Ja precis, stenhuggarna har eller fixar skiffer. Jag har en del skiffer till trappsteg och ovan muren mot gatan. Jag tror den kallas engelsk skiffer, och min är i det närmsa svart. Nu har jag förvisso mättat den med olja/diesel, men det sugs upp av skiffern.
Jag har köpt skiffer i olika omgångar under ca 30 år, och tycker inte det är särskilt dyrt. Men men, till dom mängderna du önskar, tror jag du hamnar någonstans 30--50.000. Sen är det även en konst att sätta upp dom. Skiffern skall vara blöt, sen strör man ren cement på ytan, och sen lägger man den i bruket. Tips från Kungliga Byggnadsstyrelsen ;)
Sist handlade jag från en firma i Malmö, Flintstone AB 040-186950.
 
Ett annat förslag är att använda nån keramisk platta, som till exempel den här som vi har i hallen. Du blir nog tvungen att gjuta för gången om du vill använda nåt liknande.

(Ber om ursäkt för fläckarna, leran på tomten e hemsk...)

/fredrik
 
  • IMG_2376.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men tack för alla inlägg, tips och kommentarer!

Har kollat in alla publicerade länkar och...funderar!

Förslaget med att gjuta en gång och beklä med svarta plattor kan vara nå´t, men hur blir en sådan gång på sikt - med sprickor mm?

Fler förslag?

Hur hade NI gjort? Kanske inte svart trots allt?



 
Plaskdammen skrev:
Förslaget med att gjuta en gång och beklä med svarta plattor kan vara nå´t, men hur blir en sådan gång på sikt - med sprickor mm?
Se till att ha "brottmarkeringar" i betongen så att den spricker på givna ställen - d.v.s. mellan två plattor. Brotttmarkeringarna kan göras genom att trycka ner en läkt i den våta betongen så man får en skåra.

Jag har en bok "Trädgårdsgångar och garageinfarter" som jag köpt på coop eller ica maxi eller nånstans. Författarna heter Dag Thorstensen och Laila Eriksen, Forum förlag, ISBN 91-37-12779-9. En rätt OK bok som beskriver många tekniker, rätt mycket bilder också.

/Fredrik
 
Klart att skiffer är svart även när det är torrt. Jag har lite bilder på olika anläggningar så om du är intresserad så maial mig på info@dbsa.se så skickar jag lite bilder till dej. Det jag först och främst tönker på är portoskiffer som är kolsvart.
Ha det gött /David
 
F
Kan ju tycka att grått är riktigt snyggt till ditt hus.
Slite Stenhuggeri på Gotland har riktigt fina kalkstensplattor (flis)
 
  • flis-300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmmm... Ser snyggt ut kansen bom. Vad kostar det? :-?

/fredrik
 
jbergbom skrev:
Kan ju tycka att grått är riktigt snyggt till ditt hus.
Slite Stenhuggeri på Gotland har riktigt fina kalkstensplattor (flis)

Tack för förslaget - ser onekligen riktigt snyggt ut! Passar sannolikt vårt hus.
Kostnad/kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.