Är det någon som har tips på bra ytskikt till arbetsbänken?

Det gäller en platsbyggd väggfast bänk 380x60 cm med limträskiva ovanpå. Först tänkte jag klä den med gummimatta, men insåg att en helsvart matta bli för mörkt för att se smådelar, etc. Bänken används även till "maskinmek" så det kan bli olja på bänken. Jag såg i en annan tråd att någon använde hårdvaxoljad MDF-skiva. Finns det andra tips?
 
För maskinmek är väl gummimatta OK med bra belysning.
 
Varför inte ha limträskivan som ytskikt, det är väl det vanligaste på arbetsbänkar.
 
Målad masonit. Måla på ett nytt lager eller byt ut när den blivit för sliten.
 
Oljehärdad masonit? Inte så snyggt men billigt och praktiskt då det bara är att byta ut när den fått för mycket stryk och spill.
 
Linoleum är tåligt och en trevlig yta att greja på
finns i många olika färger.

Arbetsbord med tålig linoleumyta och träkant, gråa metallben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En rostfri stålplåt?
 
Jag har sett att det är många rejäla arbetsbänkar som har stålplåt som arbetsyta. Har funderat på att lägga på en plåt när jag skall smälla upp min arbetsbänk. Men det kanske inte är optimalt?
 
Jag har definitivt funderat på plåt eller något annat att lägga över min arbetsbänk som har limträtopp, den är så skitig och äcklig. Har en annan bänk för snickeri så här kan jag gärna satsa fullt ut på något bättre.
 
BlueX skrev:
Bänken används även till "maskinmek" så det kan bli olja på bänken
Ska du använda både för snickeri & maskinmek? Det är en svår kombo med tanke på olja & fett.
För endast maskinmek så rekommenderar jag starkt rostfri plåt. Snyggt och enkelt att hålla rent!
 
Jag kör med en oljehärdad Masonit. Lätt att byta när den blir ful.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har plåt på jobbet. Rätt jobbigt när man svetsar.
 
Det fina med en träbänk är att när den blir sliten, smutsig och äcklig, så kan man tvätta, slipa och lacka eller olja, så blir den som ny igen. Lagom hårt underlag att arbeta emot också.
 
Jag har oljad träbänk till snickeri och golvmatta i PVC (tror jag) på mekarbänken. Spillbit golvmatta köper man jättebilligt.
 
Tack för alla bra tips och kommentarer! Nu får jag fundera igenom vad som passar mig bäst. Återkommer med "min" lösning.

Som svar på en fråga: Den beskrivna bänken är till för allmänt mek, underhåll, reparationer och montering. Planen är att skaffa en hyvelbänk för snickeri (och längre fram kanske även MFT-systemet), men jag måste städa ur garaget först efter all renovering.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.