Jag har gått och köpt mig ett skepp som ska renoveras. Om man vill kolla in projektet så finns det lite bilder på http://stor-erik.com

Hur som helst så håller jag nu på att fundera på hur jag ska lägga ett tak som är på styrhytten och även sticker ut över däck. Jag har länge tänkt svetsa plåt på det men nu funderar jag på att lägga spont och ytpapp eftersom det är billigare, väger mindre och att jag ändå vill ha pärlspont synligt underifrån.

Stommen till taket består av stålribbor i L-profil, ca 50x50x4. Min tanke är att borra tusentals hål i ribborna och sen skruva pärlspont underifrån enligt bilden nedan.

tak_under-1024x684.png

Sen på ovansidan har jag tänkt enligt nedanstående bild. Först är det nån slags underlagspapp vid takfoten, på det är det en takfotsplåt och slutligen ytpapp lagd tvärskepps.

tak_ovan-1024x743.png

Taket har en rundning kring hörnen så man får nog klippa upp plåtens "liv" (det som ligger mot taket) för att kunna följa profilen. Ribborna är lite krummade, kanske 10-20 cm högre i mitten än på kanterna av de 5 meter långa ribborna. Sen lutar taket en aning akterut också.

Frågan är om det kommer hålla med tanke på den låga taklutningen? Jag tänker mig att det borde funka bara man inte snålar med asfaltsguckan. Kanske ska man till och med rolla hela spånten med asfalt så att man hellimmar våderna?

Är det någon som har nåt tips eller andra kommentarer? Tips på bra ytpapp? Man skulle ju gärna ha ett system som är specat för extremt små takvinklar.
 
1 kvm papp väger ca 5,5 kg, underlagspappen ca 2 kg.

bra ytpapp: Trebolit, Mataki eller Icopal (dom är jämnbördiga)
 
Vikten är inte allt. Men kostnaden för riktigt svetsat plåttak blir ca 25 000 - 30 000 kr dyrare än papptak så det är värt att undersöka alternativen. Ska titta efter på de tillverkarna och se om det finns nån lösning som är specad för i princip noll lutning på taket.
 
Anledningen till att man inte har takpapp på låglutande tak är väl att is å snö kan göra så pappen lyfter å fukt letar sig in. Sopar du av taket eller om det inte är isolerat så kommer du ju aldrig ha snö eller is liggandes där å bör då inte få problem på några års sikt iaf. Gör du stora skarvar med mycket papp omlått så blir det ju ändå bättre.
 
Nu är jag lite inne på att plasta hela taket med polyester och glasfiber istället. Det blir ju helt tätt, är lätt att laga och täta om man ska måntera något och väger inte så mycket.
 
Plast känns mer och mer rätt. Ett problem bara, det är redan för kallt för att plasta nu.

Är det dumt att lägga spånt nu och täcka med presseningar över vintern? Eller det är det, men hur dumt? Klarar sig spånten? Det skulle vara skönt att få någon slags tak på plats innan snön faller och har jag lagt spånten så kan jag jobba på takets undersida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.