Är det någon som provat att bygga själv med "Ytong Energy+" i Sverige?

De utlovade egenskaperna är ju smått fantastiska: Massiv lättbetong som uppnår kraven för passivhus, helt utan cellplast eller annan isolering.
Dom har inte nämnts speciellt många gånger i detta forum. I en tråd stod det bara att det är väldigt dyrt. På någon svensk sida jag hittade med google nämns kostnaden 1500:- per kvadratmeter. Det stämmer säkert, men tjuvkikar man på de polska byggvaruhandlarnas websidor så hittar man helt andra priser. Exempelvis:
http://taniemurowanie.pl/pl/ytong-e...eton-suporeks-siporex-pustak-firmy-xella.html

151,61 PLN per kvadratmeter, vilket om jag räknar rätt blir 312 SEK per kvadratmeter. Det låter ju som en väldigt intressant prisnivå jämfört med andra block, med tanke på isoleringsegenskaperna.
Vid större order ingår visst alla nödvändiga handverktyg. Men förmodligen inte limmet.
Sedan tillkommer givetvis putsen. Och frakten.

Det är ju kul att bygga LEGO, så hur kommer det sig att dessa block inte blivit mer uppmärksammade av folk som bygger själv?
 
Frakt tillkommer med en 150-200:- per kvm också (byggbay.se har både en lista på vad det kostar att lasta och köra en hel lastbil till olika orter i Sverige, samt hur mycket plats olika typer av material tar, tex får man plats med 540st 48cm lättbetongblock på en lastbil). Puts går att köpa för runt 50:-/kvm också.
Jag har aldrig beställt från Polen, men läser man på forumet så verkar det överlag inte vara några problem att göra så.
 
Energy+ stenen är likvärdig att bygga med som normal lättbetongsten bortsett från att det skall till en glasfiberarmering mellan skiften. Bruttopris är 1100:-+moms / m2 har jag för mig, men där finns givetvis marginal för prut och fraktfria leveranser hos samtliga lättbetongtillverkare.. Men räknar du på u-värdet på hela ditt klimatskal och jämför ex. energy+ eller H+Hs motsvarighet, med deras normala sten 360/365mm bredd i 300kg/m3 densitet och räknar uppvärningen i kronor och ören så är det väldigt få fall där alla de pengar det kostar extra att tagga upp till värstingvarianten går att räkna hem på en livstid. Dock kan det givetvis vara så att om det är mycket glasytor så kan det vara vad som krävs för att klara energikalkylen,
 
Vilka dimensioner skulle man behöva ha på en konventionell regelvägg för att uppnå samma u-värde? Hur står sig arbetskostnaden mellen dessa 2 alternativ?
 
Jo, rent energiekonomiskt håller jag med om att det förmodligen aldrig går att räkna hem extrakostnaderna för ett passivhus.
Speciellt inte om vi pratar 1100:- per kvadratmeter. Det var därför jag tyckte att de polska priserna såg så intressanta ut.

Men det finns ju andra fördelar också:
Tjocka stenväggar ger ett tyst hus.
Passivhus kan vara undantagna från obligatorisk anslutning till fjärrvärme. Det är 30'000-100'000:- som man istället kan lägga på tjockare väggar och värmeväxlare. För att inte tala om de löpande kostnaderna för fjärrvärme som beroende på vart du bor också kan vara rätt höga.

Ser nu att det är lite andra tekniska data på stenarna på den polska byggvaruhandlaren. Tjockleken är ungefär densamma, men U-värdet är sämre än Energy+. Kanske "Ytong Energo" helt enkelt inte är samma sak som "Ytong Energy+"?
 
Det har byggts några passivhus i ren lättbetong i Sverige. Dom i Lomma som Haaks Stenhus byggt med H+H känner jag till. Jag har för mig jag läste nåt om att slutresultatet inte blev riktigt så bra som väntat dock (det nådde inte riktigt passivhusklass eller nåt sånt).
Är det nån som vet nåt mer om det? Blir inte lättbetong med densitet 275 väldigt skör?
 
Byggmarodören skrev:
Det har byggts några passivhus i ren lättbetong i Sverige. Dom i Lomma som Haaks Stenhus byggt med H+H känner jag till.
Jag trodde att H+H blocken inte var ren lättbetong, utan hade ett lager isolering i mitten?

Byggmarodören skrev:
Blir inte lättbetong med densitet 275 väldigt skör?
"Ytong Energy+" består av tre olika skikt av lättebetong. Densitet 340 i ytterskikten för stabilitetens skull, och ett 28cm tjockt skikt med densitet 115 i mitten:
http://www.xella.se/se/content/yong_energy__2434.php

U-värde: 0,11 påstås det...
 
Enligt H+H's hemsida är det solida block med 275 densitet dom använder för passivhus. Blandad densitet låter vettigare ur hållfasthetssynpunkt, men det blir mycket dyrare.
 
U-värden för gämförelse på separata byggnadsdelar, hela klimatskal och korrekta energibalansberäkningar kan man göra gratis och ganska enkelt här: http://www.energiberakning.se/
 
Jag tror inte de polska stenarna är riktiga "YTONG Energy+" stenar. De polska stenarna verkar vara 48 cm tjocka och ha ett U-värde på 0,19.
 
ronolo skrev:
...Men räknar du på u-värdet på hela ditt klimatskal och jämför ex. energy+ eller H+Hs motsvarighet, med deras normala sten 360/365mm bredd i 300kg/m3 densitet och räknar uppvärningen i kronor och ören så är det väldigt få fall där alla de pengar det kostar extra att tagga upp till värstingvarianten går att räkna hem på en livstid. Dock kan det givetvis vara så att om det är mycket glasytor så kan det vara vad som krävs för att klara energikalkylen,
Bygger man verkligen med sten under 400mm tjocklek idag???
 
Det är ju ganska lätt att räkna vad det blir i kwh.

E=U∙A∙Gt
100 kvm vägg, U-värde 0,1 och gradtimmarna i Uppsala ger
0,1*100*96552= 965 kwh per år i energiförlust.

Dubbla u-värdet 0,2 ger 1930 kwh i energiförlust genom väggen.

Har man en någorlunda effektiv värmepump så kostar det inte allt för mycket att skapa dessa 965 kwh värme. Låt oss säga 50 öre / kwh i värmekostnad och att väggen med U=0.1 är 500 kr dyrare per kvm än den med 0,2. Då blir fördyringen 500 kr * 100 kvm = 50 000 kr och besparingen per år i energikostnad 482 kr. Det tar lite över 100 år att få igen pengarna.

Men som sagts innan så måste energikalkylen hålla BBR's riktlinjer.
 
K
Någon som funderat mer på dessa block? 0,19 i u-värde är ju knappast någon katastrof. Frågan är om man vill ha halvmetertjocka väggar.. Mainstream som kör med Porotherm har ju lyckats få ett bygge godkänt trots 0,18 i U-värde på väggarna.

Hur som helst är jag nyfiken på om någon köpte stenarna och hur det fungerade med frakten?

Jag har tillgång till lastbilschaffis och räknade ut att det skulle kosta runt 10000 kr för att köra en runda exkl. drivmedel. För vårt tvåvåningshus skulle det krävas 4 rundor, så det vore ju tidseffektivt om man kunde köpa frakt därifrån, men det får ju inte äta upp hela vinsten..

Var kan man hitta prisuppgifter på Ytongsten här i Sverige? 1100 kr var väl för Energy+ stenen.. rimligtvis borde sten med 350 kg/m3 vara betydligt billigare även här.
 
K
Efter att ha stirrat lite på fraktkostnaden så får jag det till att bli runt 100 kr extra per kvadratmeter. Men Byggbay är ju absolut inte billigast.. Kan man få samma fraktkostnad från andra leveratörer så är det klart aktuellt.

Problem som jag ser är att man själv måste organisera lossningen och att vägen måste tåla en 40 tons lastbil... Kan man få sådana uppgifter av kommunen, och var hyr man en gaffeltruck :/
 
Att organisera lossningen är rätt lugnt. Jag ringer en lokal firma här i Uppsala som tillhandahåller teleskoplastare med chaufför för ca 600 kr/h + moms. Jag har fått tre lass med ca 35 pall åt gången och det brukar ta en timma att lossa. Det svåra för mig har varit att få transportfirman att höra av sig i tid så att jag kan beställa hjälp med lossningen. Ibland får man ett samtal från chaffisen 30 min innan och då är det svårt att få fram en som kan lossa i tid.

Man tjänar även mycket på att planera lossningen. Material som skall användas tidigt skall ställas så tillgängligt som möjligt. Vi ställde många pallar på plattan och köpte en gammal palllyftare att flytta runt grejerna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.