Jag blev tvungen att ta bort masoniten på väggen i sommarstugan, detta för att kunna utforska skadorna efter en mindre vattenläcka. Väggen som det rör sig om är alltså insidan av en yttervägg.

Väggen bakom masoniten består av råspont.
Det finns även ett gammalt fönster på väggen, ett fönster i dåligt skick, som tyvärr blir svårt att rädda. I fönstret kan jag se fukt och prickar av svartmögel, träet ser murket ut och kittet är obefintligt. Fönstret ska bytas ut helt enkelt.
Åter till råsponten. Där kan jag nämligen se att några plankor är angripna av svartmögel. Väldigt ytligt, och de känns torra och rejäla i övrigt.

Nu till min fråga: Hur skulle ni göra med väggen? Skulle ni ha bytt ut råsponten som angripits? Skulle ni satt upp ny råspont, eller kanske slätspont, eller helt enkel någon annan typ av skiva, t.ex plywood. Om jag behåller råsponten, eller byter den, kan jag isf sätta gips på den istället för masoniten (vill helst slippa masonite helt)? Hur ska jag tänka för att inte förstöra stugans självdrag? Kan även nämna att stugan rör sig lite.
 
Vill du vara supersäker på att slippa möglet borde du byta brädorna.

Men är det torrt och och endast ytligt brukar det hjälpa att behandla området med mögeltvätt, skrubba rent råsponten och sedan täcka över den med vilket material du vill. Jag hittade spår från en gammal fuktskada i vårt hus som var snustorr så vi borstade och behandlade området innan vi klädde det med brädor. Använd dock en bra ansiktsmask och skyddsglasögon och dammsuga noggrant efteråt.
 
  • Gilla
Saran_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.