Ska måla om en vägg och gör underarbetet, tar bort gammal målad tapet och hittar en liten fläck med mögel under. Detta är inget som synts tidigare, så tidigare ägare har antingen inte sett, eller valt att måla över.

Detta är mellan två fönster, vilket gör mig lite orolig för att det kan vara något som kommit in från utsidan, men samtidigt funderar jag om det kan ha varit något tidigare spill från fönsterbräda som orsakat detta? Ser ut att vara en begränsad yta med en diameter på ca 20cm. Finns det något sätt att avgöra om detta endast är något som sitter på ytan på insidan, eller om det kommer utifrån och gått igenom väggen?

Se bilder nedan:
Mögel på utsidan av pappen på gipset.

En radiator med skadad, flagande vägg bakom och synliga rörkopplingar. Behov av reparation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och mögelskador på en vägg med flagande färg och en synlig kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


när man lyfter bort pappen så syns det även lite på själva gipset. Allt är torr och fast.
När man skrapar lite på gipset så ser det ut enligt nedan bild: ca 1-2mm bortskrapat på ytan:
185BBA32-8627-4461-AC60-7D9D001FE20C.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur hade ni gått till väga från detta?
 
Du skulle kunna feina ett hål och undersöka insida vägg för hängsle och livrem.
Snabbt att återställa med en bit gips.

Personligen hade jag kanske mät efter fukt men sannolikt målat på. Beror på hur utsidan ser ut med bleck etc.
 
  • Gilla
Joeha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.