Snart kommer vår segeltak och då är det dags att fästa det. Ena hörnet ska fästas i en stolpe av järn. Min fråga är hur behandlar jag den bäst? Hade det varit inomhus hade jag använt Zapon-lack men den funkar inte ute. Jag vill inte måla med färg utan vill ha kvar den råa järnytan, den ska se obehandlad ut. Kan man olja med linolja? Har för mig att jag hört att det fungerar om man värmer den... Ytbehandlingen behöver inte hålla i evigheter, då är det viktigare att den ser obehandlad ut!
 
Fel svar kanske, men jag hade kört med en stolpe i rostfritt stål som passar bra ihop med de vajrar och beslag i r/f stål som hör till seglet.
 
Antingen som föregående säger: Använd rostfritt.

Alt. Lacka med en matt klarlack. Borde ju funka ???
 
Då lutar det år lack för jag vill inte ha rostfritt. Förstår givetvis fördelarna men jag vill som sagt var åt den råa järnkänslan. Övriga fästen sitter på ca 5 meters höjd och syns inte så väl. Någon som har en bra klarlack att rekomendera?
 
Segeltak är ju hur snyggt som helst. Blir helt avundsjuk... (då jag bor i en tvårummare i Köpenhamn). Men en dag skall även jag ha segeltak...

Kan du inte köra med galvat då?

Är ingen expert, men har dåliga erfarenheter av klarlack. Lackade ett par (vita) fälgar en gång med motorlack och nog f-n började de rosta i alla fall.

Du får väl borra några hål och där ligger vantskruven och skaver bort lack... rost!!

Jag skulle nog tippa på att vax kunde funka. (Dock att ev. ändstycken bör målas/lackas) Rengör först med en typ aceton och dra sen över med någon form av hård vax (bivax eller carnuba). Denna behandling bör nog upprepas vår och höst. Detta är dock bara en gissning. Om du har tid, såga av en provbit, behandla den på olika sätt, släng ut den i rabatten och kolla om en månad eller två...

Men hur du än vänder på det så låter kombinationen järn + utomhus inte underhållsfri....

Lycka till/ Gladestone
 
Jag skulle nog misstänka att lacken förr eller senare - troligen förr, spricker och släpper in fukt och du får fläckvis rost som sprider sig på ett fult sätt. Skulle därför tycka att det vore lättare att olja in den med jämna mellanrum.

En annan tanke är ju om rått järn som står hyfsatt luftigt och fritt blir "äckligt" rostigt. Med ett tunt skikt rost har du ju faktiskt ett rostskydd som förhindrar gravrost - givet att det står luftigt... Finns ju många exempel i den offentliga miljön där man låter järn rosta för att det ska få den finishen och det skyddet.
 
Lisa, fan nu blev jag så där ångerfull igen... :p
 
FredrikB skrev:
Lisa, fan nu blev jag så där ångerfull igen... :p
Haha! Rätt åt dig, vänta tills jag mailar bilder!

Men åter till mitt problem... olja var jag ju inne på från början men med vad? Märke? Det är helt ok om jag måste byta stolpen om X antal år bara jag slipper sprucken lack, galvat eller rostfritt.
 
Det går åtminstone fint att stryka linolja på obehandlade järnrör. Tänk på att stryka 2 tunna lager istället för 1 som rinner och kletar av sig. Det tar dock ngn vecka innan det har torkat ordentligt. Vad gäller värme så har inte jag provat det.
 
Ska det var vanlig kallpressad linolja eller?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.