Jag håller på att mura en grund till ett tunnelväxthus med lecablock. Vi har grävt en ränna ca 70 cm djup och packat makadam i botten. Tre skift av muren hamnar alltså under jord när allt är färdigt. Min fundering gäller hur jag bäst ytbehandlar muren. Som jag förstått behöver den få ett skydd så att inte fukt tränger in och spränger blocken när det fryser på vintern. En lösning som jag är inne på är att köra rödgrund på hela muren. Frågan är om detta räcker för den del som är under jord eller om jag behöver lägga på ett till lager även där. Hade tänkt slamma med något lämpligt bruk ovanpå rödgrunden. Det gör jag dock helst inte på allt som ska vara under jorden, om det inte är absolut nödvändigt för hållbarheten.

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!
 
Jag är ingen expert, men puts anses väll som ett typ av skydd? Det är ju utanpå lecan, vilket gör att lecan inte är i direkt kontakt med mark.

Sen tror jag inte du behöver slamma ovanpå rödgund. Rödgrund är ju en grund och slammning, så det fyller nog ingen funktion att slamma (igen) ovanpå rödgrunden.
 
Thyro89 skrev:
Jag är ingen expert, men puts anses väll som ett typ av skydd? Det är ju utanpå lecan, vilket gör att lecan inte är i direkt kontakt med mark.

Sen tror jag inte du behöver slamma ovanpå rödgund. Rödgrund är ju en grund och slammning, så det fyller nog ingen funktion att slamma (igen) ovanpå rödgrunden.
Att putsen ger ett skydd tvivlar jag inte på. Frågan är om rödgrunden är ett tillräckligt skydd med avseende på frostsprängning.

Rödgrund först och sedan slamma med exempelvis ett b-bruk verkar vara ett vanligt tillvägagångssätt. Det föreslås t.ex. av Weber i deras pdf om puts. Slamning är väl bara själva metoden att påföra bruket med. De olika lagren av puts kan fortfarande ha olika funktioner, trots att samma metod används. Jag är dock inte heller någon expert ☺️ så reserverar mig för eventuella fel. Det jag egentligen vill veta är om rödgrunden ger ett tillräckligt skydd eller om det bara är till för att förbättra vidhäftningen.
 
Claes Sörmland
Jag tror inte Lecablock är speciellt känsliga för frostsprängning - jag har förvarat block på fuktiga marken vintertid och aldrig sett skador. Det är så mycket luft i blocken att iskristallerna kan expandera utan problem och själva klinkern är ju en helt vattentät boll.

Weber anger att Lecamurar under mark ska tunnputsas med max 2 mm A-bruk som kvastas in. Tunnputsen tätar mot jord, vatten och myror. Ingen ytterligare behandling behövs.
 
  • Gilla
Terese Bäckström och 1 till
  • Laddar…
Tack Claes! Precis vad jag ville höra 😀

Nu frågade jag på min lokala XL-bygg. De påstod att rödgrunden bara gav bättre vidhäftning och att det därför bara var onödigt att lägga på den under mark. Hans förslag, mot bakgrund av att det rörde sig om ett växthus med plast, var att jag skulle sätta platonmatta direkt mot lecablocken istället. Det skulle ge ett tillräckligt skydd mot fukten. Sen slamma eller putsa ovan mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sauron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.